Estrella Guldchipset belönar framtidens indiespel

Estrella Guldchipset belönar framtidens indiespel

Idag, lördagen den 29 november, avslöjades vinnarna i Estrella Guldchipset – ett stipendium för indiespelsutvecklare som delas ut i totalt tre kategorier – på DreamHack Winter. Spelstudion Defrost Games vann juryns hjärta och tilldelades såväl Bästa Spel som Bästa Innovation för spelet Project Temporality. Bästa Design tilldelades spelstudion Gatling Goat Studios med spelet Traverser. Tillsammans delar stipendiaterna på 50 000 kronor.

Med totalt 52 inkomna bidrag till Estrella Guldchipet har nu juryn sagt sitt och under en storslagen prisutdelning på DreamHack Winter utdelades stipendium i kategorierna Bästa Spel, Bästa Innovation och Bästa Design. Stipendiet är ett initiativ från Estrella som vill vara med och stötta den allt mer växande indiespelscenen i Sverige.

– Snacks och spel är en given kombination, därför är vi extra stolta över det stora engagemang som Guldchipset fått. Ansökningarna har varit av absolut toppkvalitet och det känns väldigt bra att kunna vara med och stötta dessa begåvade spelstudios. Vi hoppas att vårt stipendium ska ge dem nya möjligheter att utveckla sina spel och fortsätta satsningen, säger Lisa Müller, Senior Brand Manager på Estrella.

Bästa spel tilldelades Malmöbaserade spelstudion Defrost Games för sitt spel Project Temporality. Juryns motivering lyder: "Ett väl sammansatt, gediget och polerat "FPP" med lagom dos av humor. Hjärnan har inte fått arbeta så hårt sedan Valve släppte Portal; hjärngympa i fyra dimensioner – det kan inte bli mycket klurigare än så! Kort sagt: ett spel som ger mersmak!"

Defrost Games och Spelet Project Temporality tilldelades även stipendium för Bästa Innovation med motiveringen: "Temporalitet är en klart underutvecklad spelmekanik som här utforskas grundligt och visar på möjligheterna med den fjärde dimensionen. Resultatet är både intressant och underhållande. Innovativt och imponerande!"

Bästa Design tilldelades Karlshamnsbaserade spelstudion Gatling Goat Studios för spelet Traverser med jurymotiveringen: "Totalitära samhällen är alltid intressanta och Traverser lyckas på ett ypperligt sätt kombinera en mysig lekfullhet med ett gediget utvecklingshantverk och en slående design. Detta spel vill vi se mer av!"

I bedömningsjuryn sitter världens bästa kvinnliga Starcraft II-spelare, Madeleine ”MaddeLisk” Leander, tillsammans med den legendariska Counterstrike-spelare, Patrik ”cArn” Sättermon, samt Calle Johansson från FZ.se, Pontus Eskilsson från Fragbite och Fredrik Nyström från Rakaka, samt Joel Nyström som vann den 6:e juryplatsen, och själv är indiespelsutvecklare.

– Det har varit grymt kul att vara en del av juryn och sätta sig in i alla spel. Vinnaren av Bästa Spel och Innovation, Project Temporality, tar fram något helt nyskapande i branschen genom adderandet av ytterligare dimensioner, och det grafiska mästerverket Traverser, som prisades för Bästa Design, vill man bara omfamna. Bägge vinnare är väl värda sina utmärkelser, säger jurymedlemmen Patrik "cArn" Sättermon.

För ytterligare information kontakta:

Lisa Müller, Senior Brand Manager

lisa.muller@estrella.se

Tel: 031-332 33 11, Mobil: 0722-52 78 42

För kontakt med utvecklare och högupplösta bilder:

Axel Barvaeus, Wenderfalck

axel@wenderfalck.com

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Företaget ingår i Estrella Maarudkoncernen som finns representerat i Norden samt Baltikum med en omsättning på ca 1 miljard SEK och totalt 350 anställda.