​Svenska mästarnas 7 bästa tips för ett framgångsrikt kemikaliearbete

För tre år sedan hade de dålig koll på vilka kemikalier de arbetade med. I dag är de bäst i Sverige på kemikalieanvändning. Vi tog oss till Vindeln i Västerbottens inland för att träffa Indexator Rotator Systems och ta reda på hur de lyckades.
– Den fina samverkan mellan berörda medarbetare, chefer och skyddsombud för att uppnå en säker arbetsmiljö och en minskad miljöpåverkan är och har varit en framgångsfaktor, säger Staffan Engström, Miljö- och Kvalitetschef.

Indexator Rotator Systems är världsledande tillverkare av rotatorer. Företaget har 130 anställda och från fabriken i Vindeln, nordväst om Umeå, tillverkas i dag produkter till mer än 40 marknader världen över.

Det var i samband med Chemicals Management Summit 2016 som Indexator i konkurrens med stora aktörer som Volvo Cars tog emot utmärkelsen ”Bäst i Sverige på hållbar kemikalieanvändning”. Det kom något överraskande för Indexator eftersom de själva inte tyckte att de hade gjort särskilt mycket. Men när de såg tillbaka på de senaste årens insatser i sitt miljöarbete insåg de att de faktiskt åstadkommit en hel del. Ett axplock:

• Antal farliga kemikalier har minskat från 60 till 49 stycket.
  • Kemikalier innehållande CMR-ämnen har minskat från 11 till 3 stycken.
  • Höjd riskmedvetenhet och förbättrat skydd för alla medarbetare.

Ifrågasätter kemikalier hela tiden

– Det har gått fort. År 2013 befann vi oss i ett träsk av pärmar med säkerhetsdatablad och hade dålig koll på våra befintliga kemikalier. Sedan dess har vi kommit långt, säger Staffan och fortsätter:

– Till att börja med har vi infört ett professionellt systemstöd, Chemsoft, för att hantera kemikalier. Vi har utbildat oss i riskbedömningar, satt tydliga mål för kemikaliearbetet och nu ifrågasätter vi hela tiden de farligaste kemikalierna. Det ger resultat.

Han får medhåll av kollegan Fredrik Markusson, Miljö- och Kvalitetscoach:

– En viktig ingrediens är att involvera alla i företaget, för det angår oss alla. Vår policy är att miljöarbete och miljöhänsyn ska ingå som en integrerad del i vårt dagliga arbete och beaktas i varje beslut – på alla nivåer i organisationen.

Goda exempel blir lätt fler

De upplever inte att det varit några större problem att få medarbetarna med sig. I synnerhet inte när de blivit medvetna om riskerna. Fredrik ger ett exempel:

– Vi använde ett rostskyddsmedel som penslades, men montörerna ville spraya det istället. Enligt riskbedömningen kan rostskyddssubstansen orsaka kemisk lunginflammation i aerosolform, men inte i fast form. Montörerna provade därför med skyddsmask men valde därefter att återgå till penslingen, då risken och tidsåtgången blev för stor med sprayen.

Och goda exempel har en tendens att smitta av sig.

– Vi införde ett brand- och kemikalieskåp på monteringen för att skapa ordning och reda med rätt skyddsnivå. När underhållsavdelningen fick se det ville de få samma ordning på sina kemikalier. De hade dessutom en idé om att skapa förutsättningar för påfyllnadsservice och att gå från flera olika till en enda leverantör av kemikalier. Idag är det ordning och reda på underhållskemikalierna och vi har en enda leverantör som fyller på efter vår förbrukning, säger Fredrik.

Ekonomiska och miljömässiga vinster

Det senare är ett exempel på hur ett strukturerat arbete med kemikaliehantering kan spara pengar, eftersom de inte köper in mer än nödvändigt. Indexator ser fler vinster med att prioritera kemikaliefrågan.

– Utöver att det gör arbetet säkrare för vår personal och att vår miljöpåverkan minskar innebär färre kemikalier ofta lägre kostnader. Sedan sätter vi ett stort värde i att uppfattas som ett företag som tar sitt ansvar, säger Staffan.

Lagstiftningen ett minimikrav

Indexator har kommit långt i sitt arbete med farliga kemikalier, men de nöjer sig inte med det. De ser värdet i att sätta upp en långsiktig plan och att systematiskt beta av nya områden, exempelvis projekt ”allergiframkallande ämnen” som är en riktat åtgärd för att förbättra arbetsmiljön. Minimikravet är att leva upp till lagstiftningen, men Indexator tänker ambitiösare, större, bättre och framför allt mer hållbart.

– Vi hoppas att våra arbetssätt och långsiktiga strategier kan inspirera andra, säger Fredrik.

Indexators 7 bästa tips för ett framgångsrikt kemikaliearbete:

1. Beskriv processen! Gör en processkarta.

"Det skall vara lätt att följa processen och att göra rätt i alla led!"

2. Utse ansvarig att driva processen.

"Det behövs en befattning som har ansvaret för processen och håller den vid liv, samt utvecklar den så den hela tiden blir bättre."

3. Inga pärmar! Se till att ha ett bra systemstöd.

"Datamängden blir fort stor och ett systemstöd är ett måste för att hålla ihop all data och få ett bra output i form av användarvänliga riskbedömningar."

4. Involvera alla!

"Kemikalier berör alla och vi har sett tydliga fördelar med att jobb i team. Från inköp, riskbedömning, förvaring till användning. Det är inget som den processansvarige klarar av själv. Naturligtvis är en förutsättning för framgång att ledningen tycker arbetet är viktigt."

5. Sätt upp tydliga mål och följ upp!

"Målen utmanar systemet och pushar oss att bli bättre. Ganska likt moroten framför åsnan. Mål som följs upp leder till att aktiviteter och resultat efterfrågas."

6. Ha en långsiktig plan!

"Detta är ett omfattande arbete och det kommer att ta tid!"

7. Ifrågasätt alla kemikalier!

"Utveckligen går framåt, det som var bäst för 10 år sedan kanske inte är bäst i dagsläget."

• fredrik markusson
  • staffan engström