Nationsgårdarna moderniserar med hjälp av FAST2

Studentbostadsstiftelser i Uppsala under samlingsnamnet Nationsgårdarna med Stiftelsen Norrlandsgårdarna i spetsen, har valt FAST2 Affärssystem som partner och leverantör av fastighetssystem med tillhörande webbplats och mobilitet. Visionen är att skapa “Det bästa studentboendet i Sverige” där effektiv administration och digitala tjänster är ett viktigt fundament.

Efter utvärdering av fastighetssystem, webblösning och mobila verktyg har Stiftelsen Norrlandsgårdarna i nära samarbete med Västmanlands-Dala nations studentbostäder valt FAST2 Affärssystem. Detta gör man tillsammans med ett flertal andra nationers bostadsstiftelser i Uppsala under namnet Nationsgårdarna.

Hur blev det namnet ”Nationsgårdarna”?

Stiftelsen Norrlandsgårdarna, Stiftelsen Gästrike-Hälsinge nations Studentbostäder samt Stiftelsen Stockholms nations studentbostäder gick samman i mitten av 1950 talet och byggde då bostäder på Studentvägen. En samförvaltning av dessa bostäder har skett sedan dess. 2016 anslöt även Kalmar nations studentbostäder och Upplands nations studentbostäder. Ett samarbete mellan Västmanlands-Dala nations studentbostäder gjorde det möjligt då de tog över förvaltningen och Norrlandsgårdarna administrationen. Norrlandsgårdarna förvaltar även Smålandsgårdarna som är Smålands nations studentbostäder. När det blev flera nationers boende föddes namnet Nationsgårdarna.

Varför valde ni FAST2?

“Valet av fastighetssystem föll sig naturligt efter en studie av de system som finns på marknaden. Det var bara FAST2 som hade en bred erfarenhet av studentboenden och som hade utvecklat en rad moduler för att möta deras speciella behov. De nationers bostäder som nämnts ovan vill skapa ett stabilt system med lång hållbarhet. Möjligheten finns även för fler nationer att ansluta sig till.” säger Håkan Falk, VD för Stiftelsen Norrlandsgårdarna.

Målet är att systemet är driftsatt under hösten 2017

Med Nationsgårdarna är FAST2 Affärssystem en av Sveriges ledande leverantörer av fastighetssystem till studentbostadsförvaltande bolag och stiftelser, med kunder som Stiftelsen Stockholms Studentbostäder, Chalmers Studentbostäder, Studentbostäder i Linköping, MHS Bostäder, Campus Roslagen, Svenska Studenthus mf.l.

För mer information besök www.fast2.se