Innan du skriver på drömjobbet!

Har du hittat ett jobb du verkligen vill ha och de vill ha dig också? Stort grattis! Men innan du skriver på bör du ta ett steg tillbaka och kontrollera ett par saker. Ombudsman Guillermo Carbonari hjälper dig med vad du behöver ha koll på.

– En bra tumregel när du byter jobb är att du ska byta upp dig. Det handlar inte bara om högre lön utan även om mer kvalificerade och spännande arbetsuppgifter och bättre anställningsvillkor, säger Guillermo.

Innan du tackar ja till jobbet ska ni ha kommit överens om lön. Guillermo tycker inte att man ska vara rädd för att ta upp frågan om lön för tidigt.

– När du märker att arbetsgivaren är intresserad av att anställa dig kan du säga något i stil med att ”jag är mycket intresserade av den här tjänsten under förutsättning att lönen matchar mina förväntningar”, tipsar han.

När du ska förhandla lön finns det flera sätt du kan förbereda dig på. Kolla Finansförbundets lönestatistik för att se löneläget i hela branschen och hör gärna av dig till Finansförbundets fackliga rådgivning med dina frågor.

– Du ska inte godta om arbetsgivaren säger att det är löneökningsstopp om du byter till en mer kvalificerad tjänst – får du mer kvalificerade arbetsuppgifter ska du också få högre lön, understryker Guillermo.

Nummer ett innan du skriver på anställningsavtalet är att kolla att det finns kollektivavtal – då finns grundläggande villkor som semester, arbetstid, övertid och tjänstepension reglerade. Saknas kollektivavtal ska du kräva likvärdiga villkor ändå, men då måste de stå inskrivna i ditt anställningsavtal. Be gärna facklig rådgivning om hjälp innan du skriver på.

– Det viktigaste anställningsvillkoret att ha koll på är tjänstepensionen. Högre lön är ju så klart trevligt just nu, men pensionen spelar minst lika stor roll och avgör hur din framtida livskvalitet kommer att se ut. Det paradoxala är att de som är yngst på arbetsmarknaden ofta är de som bryr sig minst, samtidigt som de sannolikt är de som kommer att berörs mest av pensionsvillkoren. I den fackliga rådgivningen kan vi hjälpa dig att titta på hur din pensionsplan förändras när du byter jobb och hur det påverkar dig, säger Guillermo.

Om du redan har skrivit på ditt anställningsavtal är det svårt att ändra villkor och lön. Om du däremot har blivit anställd under en felaktig anställningsform går det att rätta till i efterhand. Tillsvidareanställning ska alltid vara standard och visstidsanställningar ska inte kunna pågå hur länge som helst. Om du till exempel har jobbat som visstidsanställd under en period bör du inte behöva börja en annan tjänst som provanställd – arbetsgivaren har ju redan haft chans att pröva dig. Hör gärna av dig till Finansförbundets rådgivning om du är osäker så hjälper vi dig att granska ditt anställningsavtal.