En Flowroller Vibe kan ha stor påverkan på dina musklers tillväxt.

Större muskler med stretching och massage?

Att stretcha kan ofta kännas som ett nödvändigt ont i slutet av passet. Handen på hjärtat, hur ofta har du slarvat igenom det eller till och med hoppat över? Vi har alla varit där, men det finns faktiskt flera anledningar att tänka om. Studier visar nämligen att stretching och massage kan påverka storleken på våra muskler!

Redan för över tio år sedan slog man fast att stretching hade en långsiktig effekt på hur muskelmassan utvecklas. Studien “Stretching human muscles makes them stronger, av Dilson E Rassier (2007) visar nämligen att fascian har stor inverkan på hur mycket musklerna kan öka i storlek. Så, vill du veta hur du kan få mer muskelmassa utan att öka din träning? Läs då vidare!

Bindväven är organet som separerar och håller kroppens beståndsdelar på plats. Fascian är en typ av bindväv som ligger som en hinna över och mellan dina muskler. Den ser till att vi kan röra oss genom att låta musklerna glida mot varandra och sträcka ut samt dra ihop sig. I sitt optimala tillstånd är fascian elastisk, hal och mjuk. Ofta är detta dock inte fallet, då den påverkas av hur vi rör oss och stelna till. Stress, repetitiva rörelser och ensidig träning kan göra att fascian i värsta fall blir stel, hård och oflexibel.

Föreställ dig en tight tröja helt utan elasticitet. När du rör och sträcker på dig begränsas du av tröjans stelhet. Lite så fungerar en stel fascia. Om den är alltför spänd kommer dina muskler ha svårare att töja ut den när de växer. Resultatet blir alltså att musklernas tillväxt hämmas på grund. Av den anledningen har fascian hamnat under luppen hos såväl träningsforskare som kroppsbyggare.

Så, vad kan man göra för att se till att inte begränsas av fascians stelhet? Det finns många svar på den frågan; en del av dem finns att läsa i vårt inlägg "Fascian - så håller du den i toppskick!". Men, de viktigaste åtgärderna är kort och gott stretch och massage! Att mjuka upp och stimulera fascian kan nämligen göra den mer flexibel och uttöjbar, och därmed mer utgöra mer plats för dina muskler att växa. Bindvävsmassage, som stimulerar fascian, finns att hitta hos många olika behandlare, men det kan också göras på egen hand - exempelvis med vår Flowroller Vibe.