Sociala företag utökar kontaktnätet för arbetssökande

Sociala företag utökar kontaktnätet för arbetssökande

Deltagare inom fas 3 kan välja sin sysselsättingsplats bland en mängd företag och organisationer. Via sociala företag inom non-profit får deltagarna oftast bredare kontaktnät än hos andra anordnare. Sociala företag säljer ofta sina produkter och tjänster till både de offentliga (kommun, landsting, stat), privata näringslivet och idéburen sektor.

Målet med syselsättningsplatsen är att deltagarna ska komma närmare arbetsmarknaden och detta blir lättare ju fler kontaktytor man kan skapa under sin sysselsättning eller arbetsträning.

Detta kontaktnät ger även information om vilka branscher eller områden det är arbetsbrist i. Inom flera av de områden som Skyddsvärnets Sociala företag driver verksamhet inom finns det ganska gott om arbete. Det finns bland annat mycket extrajobb inom konferens och hotell, och Skyddsvärnet har en konferensverksamhet där deltagarna får praktisk utbildning i att bli konferensvärdar. Vidare saknas det anställda inom gröna tjänster och vi bedriver arbetsträning inom odling, förädling av produkter, skötsel av trädgårdsytor, beskärning, skötsel av inom husblommor mm.

För att bredda dina sociala kontakter kan jag rekommendera att titta på Tillväxtverkets publikation ”Arbetsintegrerande sociala företag 2012” och söka bland de omkring 300 sociala företag som finns i Sverige.

Välkommen till sociala företag där alla arbetar 100 % av sin förmåga och där kontaktytorna och relationerna sträcker sig långt på både bredd, djup och höjd!