Ta reda på var vinsten går när du köper privat vård och omsorg!

Blogginlägg   •   Nov 27, 2011 09:51 CET

Den senaste tiden har medierna varit fulla av vårdskandaler. Avtal sägs upp och driften går tillbaka till kommunen. Det diskuteras om var vinsterna hamnar i den privat drivna vården.

Jag saknar ett viktigt förtydligande om den privat drivna vården och omsorgen. Det är en betydande skillnad om det är ett ”for-profit företag” eller ett ”non-profit företag” (idéburen organisation) som driver vård och omsorg.

Vi som finns inom non-profit sektor driver verksamhet utifrån att vi ska göra överskott/vinst, vilket är lika med for-profit företag. Den stora skillnaden kommer när vi pratar om vad vi gör med vinsterna. For-profit företagen är vinsten ett mål och man delar ut vinster till ägarna, och ibland är det oklart vilka de slutliga ägarna egentligen är.

Non-profit företagen ser vinsten som ett medel och återinvesterar vinsten i verksamheten. Det finns ingen vinstutdelning till någon ägare. De återinvesterade pengarna kan gå till att starta upp ny verksamhet, utveckla befintlig verksamhet, forskning eller kompetensutveckling för personalen.

I idéburna organisationer går vinsten tillbaka till verksamheten för att på bästa sätt förbättra för de (klienter/patienter/brukare) vi finns till för.

Kommentarer (0)