Ta reda på var vinsten går när du köper privat vård och omsorg!

Ta reda på var vinsten går när du köper privat vård och omsorg!

Den senaste tiden har medierna varit fulla av vårdskandaler. Avtal sägs upp och driften går tillbaka till kommunen. Det diskuteras om var vinsterna hamnar i den privat drivna vården.

Jag saknar ett viktigt förtydligande om den privat drivna vården och omsorgen. Det är en betydande skillnad om det är ett ”for-profit företag” eller ett ”non-profit företag” (idéburen organisation) som driver vård och omsorg.

Vi som finns inom non-profit sektor driver verksamhet utifrån att vi ska göra överskott/vinst, vilket är lika med for-profit företag. Den stora skillnaden kommer när vi pratar om vad vi gör med vinsterna. For-profit företagen är vinsten ett mål och man delar ut vinster till ägarna, och ibland är det oklart vilka de slutliga ägarna egentligen är.

Non-profit företagen ser vinsten som ett medel och återinvesterar vinsten i verksamheten. Det finns ingen vinstutdelning till någon ägare. De återinvesterade pengarna kan gå till att starta upp ny verksamhet, utveckla befintlig verksamhet, forskning eller kompetensutveckling för personalen.

I idéburna organisationer går vinsten tillbaka till verksamheten för att på bästa sätt förbättra för de (klienter/patienter/brukare) vi finns till för.