Alltfler nya avtal för Skyddsvärnets vårdkedja

Alltfler nya avtal för Skyddsvärnets vårdkedja

10 december 2012

Skyddsvärnet har fått nya ramavtal med kommunerna i Sigtuna, Sollentuna, Sundbyberg, Järfälla, Solna, Upplands-Bro, Danderyd, Upplands Väsby, Vallentuna, Norrtälje, Österåker, Täby, Lidingö och Vaxholm.

Avtalen gäller vistelsehem/boende missbruk, arbetskooperativ, strukturerad öppenvård KBT samt konsulentstödd familjehemsvård.

Verksamheterna ingår i Skyddsvärnets vårdkedja berättar Fredrik Gunnarsson, verksamhetschef för vårdkedjan. Den består av tio enheter, alla med olika innehåll och med det gemensamma målet att verka för förebyggande av brott och förebyggande av social utslagning i samhället. Denna helhetssyn utgör grunden för både kvalitet och patientsäkerhet. den ger också förutsättningar för effektiva lösningar, såväl för organisationen som för uppdragsgivare.

För klienten är vårdkedjan, fortsätter Fredrik Gunnarsson,  grunden för långsiktighet, i relationer och i insatsplanering. Samverkan mellan de olika enheterna ger flexibilitet och motverkar den fragmentisering som klienten ofta upplever när han/hon hänvisas till olika aktörer i samhället som agerar oberoende av varandra. Insatserna anpassas beroende på var i rehabiliteringsprocessen klienten befinner sig. För klienten innebär det att  bli mött "där jag är".

För uppdragsgivare är vårdkedjan en långsiktig, flexibel och överskådlig helhetslösning. Insatserna löper in i varandra eller ges parallellt vilket skiljer sig från hur det många gånger ser ut när olika huvudmän ansvarar för olika delar.

Kontakt Fredrik Gunnarsson:
E-post: fredrik.gunnarsson@skyddsvarnet.se