Från ensamkommande och nyanländ till integrerad medborgare – seminarium 8 mars

Från ensamkommande och nyanländ till integrerad medborgare – seminarium 8 mars

Under de senaste åren har antalet ensamkommande barn och ungdomar som anländer till Sverige ökat markant. Många får asyl och stannar. Hur ser integrationsmöjligheterna ut för dessa ungdomar? Välkommen till seminariet Från ensamkommande och nyanländ till integrerad medborgare den 8 mars. Seminariet som är helt kostnadsfritt lyfter samtalet och fokus från ”att komma” och ”vara nyanlända” till vad som händer när man kommer in i det svenska samhället och hur det kan gå till.

PROGRAM

13.00-13.10 Välkommen - Skyddsvärnet

13.10-14.05 Ensamkommande barn i Sverige
Aycan Çelikaksoy (PhD) som är forskare vid Institutet för social forskning, SOFI, och SULCIS, Stockholms universitet, berättar om sin och professor Eskil Wadensjös forskning om hur det går för ensamkommande barn och ungdomar i Sverige. Om sysselsättning, arbete och utbildning, om skillnader mellan kvinnor och män, m.m.(Föreläsaren talar engelska).

14.05-15.00 Möjligheter och svårigheter för nyanlända akademiker att etablera sig på arbetsmarknaden
Karin Persson och Marianne Nilsson från Incluso föreläser om utmaningarna för att bygga ett mer inkluderande arbetsliv och om hur Incluso arbetar med mångfaldsrekrytering.

15.00-15.20 Paus - Skyddsvärnets Sociala företag bjuder på fika

15.20-16.00 Amir Mehrzad
För ett antal år sedan kom Amir som ensamkommande från Afghanistan. Idag studerar han till ekonom och revisor på Stockholm Business School och arbetar som boendepersonal på PUT-boende för ensamkommande ungdomar. Vid sidan om detta arbetar han även på Nordea. Lyssna på Amirs historia om hans väg in i det svenska samhället.

När: 8 mars 13.00-16.00
Var: ABF-huset, Z-salen, Sveavägen 41, Stockholm
Kostnad: GRATIS
Anmälan: till seminarium@skyddsvarnet.se
Bekräftelse: skickas ut via mejl

Skyddsvärnet är en ideell organisation sedan 1910, som bedriver olika former av socialt utvecklingsarbete med syfte att bidra till social hållbarhet. Våra verksamheter finns till för att förebygga brott och social utslagning samt för att verka opinionsbildande. Vi är non-profit och återinvesterar all vinst i våra verksamheter!

Kontakter