Ideella organisationer efterfrågar kontroll av den egna verksamheten för säker familjehemsvård

14 februari 2014

Ideella organisationer har under årens lopp anpassat sig efter kommunernas upphandlingar. Upphandlingar som tyvärr inte ”räckt till” för att förbättra kvalitén på familjehemsområdet. Upphandlingar som sällan eller aldrig har följts upp. Vår förhoppning är Göran Hägglund och Maria Larsson på Socialdepartementet gör något på området, något som sträcker sig längre än LVU--‐utredningens uppdrag. Det säger Susanne Rosén, enhetschef på Skyddsvärnets familjehemsvård med anledning av en inskickad skrivelse till Socialdepartementet från ett antal non-profit verksamheter, alla medlemmar i Famna, riksorganisationen för idéburen vård och social omsorg (www.famna.org).

Skrivelsen till ministrarna kommer några dagar efter att Utredningen om tvångsvård för barn och unga, SOU2014:3, har lämnat sitt delbetänkande. Ett delbetänkande med ett antal förändrings--‐/förbättringsförslag, bland annat för verksamheter som bedriver konsulentstödd familjehemsvård.

Vi ställer oss bakom förslaget, säger Susanne Rosén. Vår skrivelse har dock varit aktuell under en längre tid då vi sedan länge upplevt att det finns stora brister på området som rör konsulentstödd familjehemsvård. Inget har gjorts.

Ett par motioner är sedan tidigare skrivna på området, bland annat har Anna Steele (FP) skrivit tre motioner om detta (2011/12:So303, 2012/13:So480 och 2013/14:So277), Jan--Olof Larsson (S) en motion (2011/12:So236) samt Bino Drummond (M) en motion (2013/14:So420). Frågan har även
tagits upp av Vänsterpartiet i en motion om Socialpolitik, 2013/14:So616.

Skrivelsens innehåll är att få till stånd någon form av tillstånd/certifiering som alla konsulentstödda verksamheter ska uppfylla, oavsett om verksamheten arbetar med barn, unga eller vuxna.

Skyddsvärnet, Stiftelsen Fyrljuset, Stiftelsen Credo och Familjehemsstiftelsen Skaraborg står bakom uttalandet i detta gemensamma pressmeddelande.

Kontakt:
Enhetschef, Föreningen Skyddsvärnet i Stockholm (på bilden, tagen av A H Sundberg)
Susanne Rosén
E-post: susanne.rosen@skyddsvarnet.se