Isabella Canow talar om kulturens betydelse vid invigningen av Umeå som Kulturhuvudstad

27 januari 2014

Isabella Canow, projektledare för Skyddsvärnets projekt Prata med oss, inte om oss är en av talarna vid invigningen  den 1 februari då Umeå  blir Europas kulturhuvudstad 2014.

Isabella Canow kommer att tala om sitt projekt där kulturen är ett viktigt inslag för förståelsen av det nya hemlandets kultur.

-Kultur är en del av människans identitet. Många av de ensamkommande bär med sig sin egen kultur från det gamla hemlandet som en del av sin uppväxt. Att ta del av den svenska kulturen är viktigt för  förståelsen av det nya hemlandet. Genom att ta del av den svenska kulturens uttrycksmedel får de kontakt med svenska ungdomar, till exempel i fotbollsturneringar, kulturkvällar och så vidare.

Isabella menar att det är viktigt att delta i invigningen.
- I  Västerbotten finns två lokala SEF-föreningar, den ena i Umeå, den andra i Vännäs. Föreningens ungdomar deltar aktivt i  kulturlivet och föreningslivet, det är ett verktyg för en lyckad  integration.

"Under helgen 31 januari till 2 februari är det dags att  tillsammans inviga kulturhuvudstadsåret 2014.I sin motivering framhöll juryn  Umeås vilja att göra staden och norra Sverige mer synlig i Europa och att använda kulturen som en drivande kraft i regional utveckling. Juryn var enhällig i sin rekommendation om att Umeå skulle utses till Europas kulturhuvudstad 2014." Läs mer på Umeå kommuns hemsida.

För mer information:

Isabella Canow, projektledare