Thomas Ekbom ny styrelseordförande i Skyddsvärnet

Thomas Ekbom ny styrelseordförande i Skyddsvärnet

20 maj 2014

Vid Skyddsvärnets årsmöte den 19 maj 2014 valdes Thomas Ekbom till ny styrelseordförande i Föreningen Skyddsvärnet. Han efterträder Gunnar Engström, styrelseordförande mellan åren 2004-2014.

Thomas Ekbom säger i ett uttalande att det är med stolthet han axlar posten som Skyddsvärnets nya ordförande efter Gunnar Engströms avgång den 19 maj 2014.
-Som nytillträdd ordförande kommer jag, tillsammans med övriga inom organisationen, att koncentrera mitt arbete på att fortsätta stärka Skyddsvärnets roll som aktiv, dynamisk aktör i arbetet med att  förhindra brott och social utslagning i samhället.

Människor i kris, fortsätter Ekbom, är ofta på väg in i stora svårigheter. Människor i kris kan också vara på väg ur krisen. Oavsett behövs konkret stöd och hjälp. Sveriges olika myndigheter, kommunala, landstings-kommunala och statliga har ansvar för att ge stöd och hjälp till dessa människor. Detta för att stärka deras möjligheter att bli fungerande samhällsmedborgare.

Skyddsvärnet samverkar idag med cirka trettio kommuner i Stockholmsregionen och 46 kommuner i Kronoberg, Halland och Skåne samt Kriminalvården och Arbetsförmedlingen genom de ramavtal/avtal som slutits.

- Vi ska aktivt förebygga framtida generationers svårigheter säger Thomas Ekbom i en avslutande kommentar kring sitt nya uppdrag.
-Det gör vi genom att kraftfullt samverka med dagens generationer, klienter och deras anhöriga samt med myndigheter och ideella organisationer. Vi tror på Hjälp till självhjälp.

Kontakt:
Styrelseordförande