Södra Värtan, exempel på konst på fasad

Interaktivt – med konst, boende och arkitektur

Interaktiv arkitektur måste inte vara digital. Tänk ett flerbostadshus, som inom strama yttre ramar får sin exteriöra identitet av dem som bor där. Som sakta över tid förändras i sitt uttryck, när nya boende flyttar in och inbjuds till att vara medskapare av arkitekturen. Detta skulle kunna bli verklighet i Södra Värtan i Stockholm. FOJAB arkitekter och byggherren Abacus har fått förtroendet av Stockholm Stad att gå vidare med ett bostadsprojekt utöver det vanliga, där konst och arkitektur integreras interaktivt.

Projektet gick vinnande ur ett parallellt uppdrag som omfattar ett halvt kvarter i den nya stadsdelen Södra Värtan, en del av utbyggnaden av Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Inom en hårt styrd detaljplan gavs utmaningen att göra en levande, hållbar stadsmiljö med aktiva bottenvåningar, omsorgsfull gestaltning, förutsättningar för samverkan och en rikedom på intryck.

Den bärande projektidén innebär att de boende, i en stram fasadgeometri, inbjuds att måla fasaden i anslutning till sin bostad. Vid inflyttning förses man med nycklar, en konstmanual och verktyg och färg i rätt kulörer. Manualen är vägledande med avgränsningar, färgteman och inspirationsexempel.

Jens Larsson är kontorschef och ansvarig arkitekt för projektet på FOJAB arkitekter i Stockholm.

– I uppdraget från byggherren Abacus formulerades viljan att involvera de boende och inspirera dem att betrakta lägenhetens utsida som en konstnärs duk. I mötet med Stockholms Stads krav på en stram fasadarkitektur fann vi en typologi och en struktur som gör detta möjligt. Fasaden har en strikt yttre del, ett ordnat rutnät i tegel. Innanför detta finns balkonger och fasadskiktet som de boende kan påverka - en lek med tydliga spelregler. Det här är en byggnad som har förutsättningar att bli en av Stockholms framtida attraktioner, både för boende och tillresta, säger Jens Larsson.

Arkitektteamet på FOJAB arkitekter, som förutom Jens Larsson består av Mikael Pettersson, Joachim Lundquist och Stefan Johansson har använt sig av konstnären Per Hasselberg som dialogpartner. Redan tidigt var byggherre och arkitekter inspirerade av Hundertwasserhaus, en av Wiens största sevärdheter, där de boende har rätt, att så långt man når från sitt fönster, bemåla husets fasad.

Per Hasselberg menar att Hundertwasserhaus är ett bra exempel på att konstnärer inte kan skapa konst utan medaktörer:

– Som konst och arkitektur kan Hundertwasserhaus ses som banalt. Men genom relationen till de boende och staden visar man att ett konstnärligt kreativt tänkande är allmännyttigt, en metod för att få grepp om världen och påverka den. I Södra Värtanprojektet tar arkitekten, genom husets manual, rollen som konstnär. Därmed tar man ett större och längre ansvar för att konstverket ska fungera i framtiden. Konceptet är genomtänkt och alla väsentliga relationer hanteras. Förslaget har stora möjligheter att bära väsentliga frågeställningar vidare i framtiden.

För mer info kontakta:

Jens Larsson FOJAB arkitekter

Arkitekt SAR/MSA, Kontorschef Stockholm

jens.larsson@fojab.se

Mobil: +46 761 - 65 61 63

FOJAB arkitekter är ett av landets ledande arkitektföretag med 130 kvalificerade medarbetare och kontor i Malmö, Stockholm och Helsingborg. Vår verksamhet är att i en kreativ process skapa och utveckla arkitektur i form av stadsmiljöer, byggnader, landskap och inredning.
Vi skapar form där varje plats är unik och människan är i fokus.
Vi utför högkvalitativt arbete med spets för våra kunder.
Vi skapar arkitektur med värde över tid.