Succé för Lars Noréns Fragmente i Madrid

Succé för Lars Noréns Fragmente i Madrid

Stående ovationer, hyllningskör på Twitter och rosor från spanska kritiker. Det blev succé för Folkteaterns gästspel med Lars Noréns Fragmente på Teatro de La Abadía i Madrid i förra veckan. Föreställningen kallas bland annat ”storartad”, ”enastående” och ”kompromisslös”. Nu fortsätter europaturnén. Ikväll har Fragmente premiär på Théâtre National i Bryssel. I nästa vecka är det Paris tur.

Folkteatern representerar Sverige i det europeiska samarbetsprojektet Cities on Stage, där sex europeiska teatrar samarbetar under sex år kring temat ”Att leva tillsammans i staden”. Fragmente är skriven direkt för Folkteatern och projektet av dramatikern Lars Norén. Föreställningen gjorde stor succé då den spelades på Folkteatern i Göteborg i höstas.

Succé blev det även i Madrid där Fragmente hade europapremiär i förra veckan. Som en del av utbytet inom Cities on Stage spelades föreställningen där på teatern som representerar Spanien i projektet, Teatro de La Abadía.

Den spanska publiken gav Folkteaterns ensemble stående ovationer, och i det spanska Twitter-flödet pratar man om en ”förödande smärtsam föreställning om de glömda” och beskriver den som ”enastående”, ”excellent”, ”storartad” och ”utan kompromisser”. Det dras också paralleller till Lars von Triers och Michael Hanekes filmer.

I sin recension i El Pais hyllar Javier Allejo ”skådespelarnas skarpa uttryck”, ”de utmärkta rollgestaltningarna” med ”huvudpersonernas smärta, deras djupa ensamhet och den upplösning som likt en oljefläck sprider sig över ett krympande välfärdssamhälle.”
Även Allejo drar paralleller, och jämför Fragmente både med Ariane Mnouchkines pjäs Les éphémèresThéâtre du Soleil, och med Victor Sjöströms film Stormen.

Folkteaterns europaturné har nu nått Bryssel och ikväll har Fragmente premiär på Théâtre National. Där spelas föreställningen fram till den 20 april, för att sedan fortsätta till Paris och Odéon – Théâtre de l´Europe där Fragmente har premiär den 23 april.

I slutet av maj får Folkteatern i sin tur besök av den franska teatern då den kommer till Göteborg för ett gästspel med sitt bidrag till Cities on Stage, La Réunification des deux Corées (Koreas återförening) av den franske regissören och dramatikern Joël Pommerat och hans Compagnie Louis Brouillard.

Om Fragmente på Teatro de La Abadía på Twitter: https://twitter.com/teatroabadia

Recension av Fragmente i El Pais: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/04/09/madrid/1365538435_637411.html

Läs mer om Cities on Stage i det relaterade pressmaterialet.

Fragmente spelas 16, 17, 18, 19 och 20 april på Théâtre National i Bryssel. Det finns möjlighet att se föreställningen samt till intervjuer med Folkteaterns skådespelare, regissören Sofia Jupither och Folkteaterns VD och konstnärlige ledare Ulrika Josephsson, samt med Jean-Louis Colinet, chef på Théâtre National och initiativtagare till Cities on Stage.

Pressbiljetter samt kontakt med Jean-Louis Colinet:
Kontakta teaterns pressansvarige Sophie Dupave, sdupave@theatrenational.be +32 2 274 23 29.

Kontakt med Folkteaterns skådespelare, Sofia Jupither och Ulrika Josephsson på plats i Bryssel:
Elin Svensson, regiassistent Fragmente, elin.svensson@folkteatern.se , +46 735 24 97 25.