Fontanas storsäljande Feta med ny form och smak

Ett tjugotal personer bjöds in till Fontanas lokaler i Tyresö utanför Stockholm under vintern. Man lät dem provsmaka på sortimentet och lyssnade till deras förslag på förbättringar. En bestämd åsikt var att de grekiska ostarnas skivor var allt för oregelbundna i formen. De behövde vara slätare och jämnare. Fontana tog till sig av kritiken och återlanserar därför sin grekiska Fetaost Original. Nya produktionsmetoder gör storsäljaren till en ny upplevelse. -”Tidigare kunde bitarna se ut lite hur som helst, eftersom allt görs för hand” säger Frixos Papadopoulos, VD för Fontana Food AB. ”Men nu gör våra nya packningsmaskiner att osten blir slät och fin. En trevlig sidoeffekt är att ostarna dessutom blir godare, eftersom mer saltlag följer med i paketet”. Fontanas Fetaost produceras i naturreservatet Grevena. Det är ett område i norra Grekland känt för sin rena natur och unika flora. Osten som tillverkas här får en särpräglad syrlighet, tack vare djurens föda och på det sätt de lever. -”Man behandlar fåren och getterna med respekt. De springer fritt och lever naturligt, utan onödig påverkan från oss människor. Det tycker jag är viktigt”, avslutar Frixos. De befintliga fetaostarna kommer successivt att ersättas av de nya under våren. Man räknar med att de kommer vara i handeln i god tid innan sommarförsäljningen. Fontana Feta Original 200g går att köpa hos de flesta livsmedelsaffärer i Sverige, och ligger centralt hos ICA, Coop, Axfood och Bergendahls. Produktfakta: Fontana Fetaost Original. Avrunnen vikt: 200g. Artikelnummer: 97609 Ingredienser: Pastöriserad får- och getmjölk, vegetabiliskt ystenzym, 2% havssalt. Näringsvärde per 100g: Energi 1213kj/289Kcal, Protein 14g, Kolhydrat 0,7g, Fett 22g. För mer information, bildmaterial eller önskemål om varuprover, kontakta: Max Collin, tel 08-448 71 07. E-post: max@fontanafood.se Högupplöst bild (300dpi, CMYK) finns att ladda ned från Fontanas webbplats: www.fontana.se/material/feta_300dpi_CMYK.zip Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, inflyttad till Sverige från grekiska Cypern. Företaget saluför noga utvalda matvaror från Grekland i Sverige. Med tiden har sortimentet utökats med produkter också från andra länder. Fontana Food har 35 anställda och finns i Tyresö utanför Stockholm. www.fontana.se.

• Mat, dryck