Ford Fiesta ECOnetic Technology vinner maraton i bränslesnålhet med 0,26 liter/milen

• Bränsleeffektiva Ford Fiesta ECOnetic Technology vinner med 2,6 l/100 km* i den välkända tävlingen Fleet World MPG Marathon i Storbritannien.
  • Resultatet är en 21-procentig förbättring av modellens officiella förbrukning på 3,3 l/100 km**; Fiesta ECOnetic Technology använde bara 16,22 liter diesel under tävlingens 624 kilometer på vanliga vägar.
  • Fiesta ECOnetic Technology har koldioxidutsläpp på 87 g/km från sin 1,6-liters TDCi-dieselmotor. I ECOnetic Technology ingår bland annat automatiskt start-stoppsystem och smart förnyelsebar laddning.
  • Fiestas seger kommer samtidigt som nya Ford Focus ECOnetic Technology börjar säljas i Europa – med en förbrukning på 3,4 l/100 km** och koldioxidutsläpp på 88 g/km.

Göteborg, 26 oktober 2012 – Ford Fiesta ECOnetic Technology tog nyligen hem segern i den välkända brittiska tävlingen i bränslesnålhet, Fleet World MPG Marathon. Bilen fick en snittförbrukning på 2,6 l/100.

Fiesta ECOnetic Technology gjorde slut på blygsamma 16,22 liter diesel under tävlingens 624 kilometer på vanliga vägar och hade en bränsleförbrukning vid blandad körning som är 21 procent bättre än modellens officiella förbrukning på 3,3 l/100 km.

”En sådan förbättring av en redan imponerande låg förbrukning visar hur långt man kan komma om man verkligen fokuserar på att öka bränsleeffektviteten”, säger Wolfgang Hennig, som är Ford Europas expert på miljövänlig bilkörning.

Rekordet sattes under årets ALD Automotive/Shell FuelSave MPG Marathon, arrangerad av den brittiska motortidningen Fleet World, som utsatte förare och fordon för tuffa förhållanden på vägarna i södra Wales och i engelska Cotswolds.

Slutresultaten visade att Fiesta ECOnetic Technology var tävlingens mest bränsleeffektiva bil och lyckades slå bl.a. Toyota Yaris Hybrid, Fiat Panda Multijet Easy, Volkswagen Golf Match Tdi 105 och Kia Rio 1.1 CRDi 1 Eco.

”Miljövänliga körtekniker, så kallad ekokörning, kan sänka bränsleförbrukningen rejält oavsett bil, men om man vill komma ner till dessa extremt låga nivåer krävs en riktigt bränsleeffektiv bil som Fiesta ECOnetic Technology”, förklarar Andreas Ostendorf, som arbetar med teknik för hållbarhet, miljö och säkerhet på Ford Europa.

I Fiesta ECOnetic Technology sitter en 1,6-liters TDCi-diesel. Modellen är dessutom utrustad med en rad Ford ECOnetic Technology-funktioner som sänker bränsleförbrukningen och ger koldioxidutsläpp på endast 87 g/km. Det är Ford Europas mest bränslesnåla personbil någonsin.

Nu i denna månad släpps dessutom en "storasyster" till Fiesta: Focus ECOnetic Technology, som börjar säljas i Sverige. Focus har en förbrukning på 3,4 l/100 km och koldioxidutsläpp på 88 g/km. Modellen har fått en specialtillverkad katalysator, en så kallad NOX-fälla, som hjälper till att minska CO2-utsläppen genom en förbättrad förbränning med en större andel luft.

Dessutom ingår andra ECOnetic Technology-innovationer som automatiskt start-stoppsystem, smart förnyelsebar laddning, aktiv grillucka, EcoMode, växlingsindikator, motorkalibrering och optimerade utväxlingsförhållanden med sexväxlad växellåda. Lägre upphängning, framhjulskydd och lågfriktionsdäck minskar motståndet från luft och vägbana; i konceptet Focus ECOnetic Technology ingår även en specialutformad, aerodynamisk skyddsplåt för underredet.

* Uppgivna siffror för bränsleförbrukning är uppmätta utifrån data från Fleet World och arrangörerna av 2012 ALD Automotive/ Shell FuelSave MPG Marathon.

* Uppgivna siffror för bränsleförbrukning och CO2-emission är uppmätta i enlighet med de tekniska kraven och specifikationerna i EU-direktivet EG 715/2007. Testresultaten vad gäller bränsleförbrukning kan skilja sig från siffror som bygger på andra beräkningsgrunder i övriga delar av världen.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.media.ford.com alt. www.fordmedia.eu

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige,
www.twitter.com/fordsverige eller www.youtube.com/fordofeurope