FRÅN 0 TILL 250 000 PÅ NIO MÅNADER! SUCCÉ FÖR EUROPAS MEST SÅLDA BIL

FRÅN 0 TILL 250 000 PÅ NIO MÅNADER! SUCCÉ FÖR EUROPAS MEST SÅLDA BIL

Göteborg, den 24 april 2009 - Fords rykande färska Ford Fiesta har blivit den mest snabbsäljande Fiesta-modellen någonsin. Exemplar nummer 250 000 rullade nyligen ut från fabriken i Köln, bara nio månader efter det att produktionen satte igång.

Ingen Fiesta-modell har fått en så flygande start!

Bara i mars månad låg försäljningen på 52800 exemplar, vilket fick brittiska analysföretaget JATO Dynamics att utse nya Fiesta till Europas mest sålda bil.

Det är de bästa försäljningssiffrorna för Ford Fiesta sedan augusti 1996.

Fiesta har fem månader i rad varit den mest sålda bilen i Storbritannien, så placeringen i toppen är nog så stabil. I Tyskland var marsförsäljningen av Ford Fiesta den bästa sedan 1998.

"Nya Fiesta har blivit en jättesuccé sedan lanseringen i hela Europa", kommenterar Ingvar Sviggum, ansvarig för marknadsföring, försäljning och service på Ford Europa. "Kunderna gillar helt enkelt designen och vägegenskaperna - och de tycker att bilen är prisvärd."

För den europeiska marknaden tillverkas nya Fiesta på Fords fabriker i Köln och, från och med i år, i Valencia.

Som en sann global modell produceras Fiesta också i kinesiska Nanjing. Från och med nästa år startas tillverkning också i thailändska Rayong och i Cuautitlàn i Mexiko.

Nya Fiesta lanseras 2010 på den nordamerikanska marknaden.

Sedan den allra första Fiestan presenterades år 1976 har mer än sammanlagt 12 miljoner bilar sålts världen över.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).

För ytterligare information, kontakta Public Affairs, Ford Motor Company AB:

Ola Norberg, onorberg@ford.com alt. +46 (0)31 325 17 79