Ford återupprepade mirakelsegern i Le Mans från 1966 år 2016.

Fyra Ford GT deltar vid årets upplaga av Le Mans 24-timmarslopp

Det är nu klart att fyra Ford GT kommer ställa upp i Le Mans 24-timmarslopp – ett av världens mest utmanande race. Fords racingteam Ford Chip Ganassi Racing, som i år värvat talangfulle brasilianaren Felipe ”Pipo” Derani, hoppas nu kunna upprepa fjolårets seger.

Fords racingteam Ford Chip Ganassi Racing lyckades förra året med den sagolika bragden att vinna Le Mans 24-timmarslopp, exakt 50 år efter att Ford 1966 tog en trippelseger i loppet med Ford GT40.

– Förra året fanns det en stor press på teamet att ta hem förstaplatsen och leva upp till 1966 års fantastiska prestationer. Vi är otroligt stolta över att vi trots höga förväntningar tog hem segern. Nu är det dags igen, och vi kommer ha med oss ännu ett års erfarenhet av att köra Ford GT, säger Raj Nair, global produktchef på Ford.

Vinnarlaget intakt till 2017
I årets upplaga av racet kommer Ford GT nummer 67 köras av brasilianaren Luis Felipe ”Pipo” Derani och engelsmännen Harry Tincknell och Andy Priaulx. Nummer 68 körs av amerikanen Joey Hand, tyske Dirk Müller och fransmannen Sébastien Bourdais – som tillsammans kommer försöka försvara fjolårets förstaplats. GT nummer 66 körs av tyske Stefan Mücke, Oliver Pla från Frankrike och amerikanen Billy Johnson. I nummer 69 ser vi australiensaren Ryan Briscoe, engelsmannen Richard Westbrock och nyzeeländaren Scott Dixon.

– Det känns jättespännande att komma tillbaka i år igen. Men vi känner också pressen, när vi får kommentarer som ”okej, nu har ni satt ribban, låt oss se er återupprepa bragden i år”. Men det är ju egentligen just det racing handlar om, att göra något fantastiskt och sen försöka göra det gång på gång, säger Sébastien Bourdais.

Bakgrund till Le Mans 24-timmarslopp
Le Mans 24-timmarslopp genomförs som namnet antyder, under ett helt dygn. Racet genomförs på Circuit de la Sarthe utanför Le mans i Frankrike. Varje bil körs av totalt tre förare, vilket innebär att varje person deltar cirka åtta timmar. Det är dock inte ovanligt att förarna sitter bakom ratten hela tolv timmar i sträck.

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 199 000 anställda världen över och 65 fabriker. Dess fordon marknadsförs bl.a. under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Motor Credit Company. För mer information om Ford och bolagets produkter världen över, vänligen besök http://www.corporate.ford.com/ eller http://www.ford.se/

Ford of Europe ansvarar för produktion, försäljning och service av fordon av märket Ford på 50 separata marknader och har cirka 47 000 anställda vid sina helägda anläggningar och cirka 67 000 anställda medräknat joint ventures och okonsoliderade företag. Vid sidan av Ford Motor Credit Company driver Ford Europa även Ford Customer Service Division och 22 produktionsanläggningar (13 helägda eller konsoliderade joint venture-anläggningar och 9 okonsoliderade joint venture-anläggningar). De första Fordbilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. Tillverkningen i Europa startade 1911.