RESULTAT AV FORDS GRÖNA PARTNERSKAP VISAS I ALMEDALEN: ”REDAN NÄSTA ÅR KAN ELBILAR ERBJUDAS PÅ DEN SVENSKA MARKNADEN”

Göteborg, den 26 Juni 2009 - Redan under Almedalsveckan på Gotland visar och demokör Ford Motor Company en eldriven lätt transportbil.

- Vi vill känna av intresset på marknaden. Fungerar allt som det ska så kan ett brett modellutbud med eldrivna, plug-in, lätta transportbilar baserat på Ford Transit och Transit Connect att finnas till försäljning under 2010 på den svenska marknaden, berättar Anna Müller, VD för Ford Motor Company AB Sverige.

- Det är modeller som är klimatsmarta, resurssnåla och trafiksäkra. Med bilarna och ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete visar vi att Ford lägger stor kraft på att ta in ny teknik som innebär att vi har produkter som uppfyller den svenska regeringens vision om ett bilsamhälle fritt från fossila bränslen 2030, fortsätter Müller.

På tisdagen meddelade Steven Chu, sekreterare vid US Department of Energy att Ford har godkänts för Advanced Technology Vehicle Manufacturing Insentive Program. Ett s k grönt partnerskap har ingåtts.

Följande uttalande lämnade Alan Mulally, Fords VD och koncernchef i anslutning till att det gröna partnerskapet offenliggjorts:

- Ford Motor Company är stolta över att vara en av de första biltillverkarna som får godkännandet. Vi anses vara bland de främsta företagen med den bästa tekniken i USA när det gäller tillverknings- och bränsleeffektivitet.

Det gröna samarbetet mellan Ford och den amerikanska regeringen kommer att bidra till att påskynda utvecklingen av avancerad teknik för bättre bränsleeffektivitet och minskade utsläpp. Ford är absolut ledande när det gäller bränsleekonomi i varje ny modell vi introducerar på marknaden.

- Vi planerar att investera närmare 14 miljarder dollar i tekniskt avancerade fordon de kommande sju åren. Vårt samarbete med amerikanska Energidepartementet innebär att vi kan utveckla våra amerikanska fabriker, så att de snabbare kommer att kunna ta fram bränslesnåla fordon och möta de nya, strängare bränsleekonomiska kraven, sa Mulally.

Historiskt har Ford varit i framkant inom ny teknik och nya bränslen. Redan under första världskriget fanns en elbil byggd på ett chassi och kaross från Ford. Under senare år har svenska Ford Motor Company varit ledande inom försäljning av fordon för etanol och under våren 2009 har även biogas tillkommit i Fords erbjudande på den svenska marknaden. Men framför allt har man från Fords sida arbetat hårt med att "ekonomitrimma" befintliga modeller och har idag ett stort antal miljöbilsklassade modeller från lilla KA till sjusitsiga Galaxy.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).

För ytterligare information, kontakta Public Affairs, Ford Motor Company AB:

Ola Norberg, onorberg@ford.com alt. +46 (0)31 325 17 79