Pressmöte med James Ninrew Dong

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 15:02 CET

Välkommen till pressmöte med föreningen Ordfront internationella gäst James Ninrew Dong!

James Ninrew Dong, pastor och människorättsaktivist, representerar en befolkningsgrupp i södra Sudan som drabbades hårt av oljekrigen. Gruppen skrev nyligen ett öppet brev till Lundin Oil, som de håller ansvarigt för det våld och de kränkningar människorna utsatts för och kräver rättvisa. I Sverige pågår en förundersökning mot ledningen i bolaget för folkrättsbrott.

James Ninrew Dong medverkar i seminariet Extract companies and accountability for human rights violations”. Ett seminarium som ställer frågan: När kan ett företag hållas straffrättsligt ansvarig för människorättsbrott som begås för att bereda mark för utvinningsindustrin? Har staten en skyldighet att kontrollera företags extraterritoriella agerande och kan – bör – ett företags hemstat kompensera offren om företagen misslyckas eller vägrar? Seminariet äger rum klockan 10:00 lördagen den 19 november i salen High Live 3.

Klockan 12:00, lördag 19 november, hålls en presskonferens med James Ninrew Dong i sal Live 11.

För att boka intervju, hör av dig till en av våra presskontakter.