Refugees Welcome får föreningen Ordfronts demokratipris

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 14:29 CET

Föreningen Ordfronts demokratipris tilldelas en person som i ord eller handling bidragit till att befästa de demokratiska idealen om jämlikhet, individens okränkbarhet och allas lika värde samt skapat diskussion om vad demokrati är. Mottagare av Ordfronts Demokratipris 2016 är föreningarna Refugees Welcome Sweden och Refugees Welcome Sverige.

Föreningen Ordfront vill uppmärksamma det angelägna och ideella arbete som görs inom rörelsen Refugees Welcome, och har därför beslutat att ge 2016 års demokratipris till föreningarna Refugees Welcome Sweden och Refugees Welcome Sverige för att de i en tid då Europa stänger sina gränser står upp för asylrätt och anständighet samt levandegör engagemang och den sanna innebörden av mänskliga rättigheter.

”Vi är otroligt stolta av att få ett pris som detta. Samtidigt är vi ödmjuka i vårt mottagande av det. Det viktiga är den fortsatta insatsen för de som drabbas av hårdare asyllagar, inte bara i Sverige, men även i resten av Europa. Vårt gemensamma arbete för de drabbade måste fortsätta. Det är deras kamp som ska lyftas och prissättas. Prispengarna kommer att gå till just denna kamp!” säger Tobias Lohse, Ordförande i Refugees Welcome Sverige

Prisutdelning och samtal
Prisutdelning sker under Mänskliga Rättighetsdagarna den 19 november i Malmö, klockan 13:30- 14:30 i sal High Live 4

Medverkande