Storsuccé för livesändning om GDPR

Över 60 av Företagarnas medlemsföreningar och tusentals tittare på Facebook, Twitter och Youtube följde sändningen där det sållats bland hundratals frågor som skickats in från Företagare över hela Sverige. Sändningen leddes av Günther Mårder, vd på Företagarna, som är påtagligt nöjd.

– Att förena ett tydligt digitalt och tillgängligt format som live-sändningen utgör med praktiskt nytta och information för Sveriges företagare är både kul och värdefullt. Jag är verkligen nöjd över att vi kunnat erbjuda det här tillfället för våra medlemsföretag och andra som vill veta vad GDPR innebär för deras verksamheter, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Stort intresse

Karin Berggren, Företagarnas chefsjurist, är inte förvånad över det stora intresset. Frågor om just GDPR är något som ofta kommer in till Företagarnas juridiska rådgivning.

– Det är många företagare som är osäkra på vad som gäller vid införandet och det återspeglas givetvis i det stora antal samtal som kommer till Företagarnas juridiska rådgivning. Att vi kunnat samla upp frågor på det här sättet innebär att vi kan ge svar till fler och samtidigt få en bild av vilka frågor som är viktigast för företagen när det kommer till GDPR. Det tar vi med oss i arbetet under våren, säger Karin Berggren, Företagarnas chefsjurist.

I sändningen som går att se i efterhand via Företagarna Play medverkade även Eva Håkansson som är generaldirektör för den ansvariga tillsynsmyndigheten Datainspektionen, tillsammans med myndighetens sakkunniga Elisabeth Jilderyd. Tillbaka som sidekick fanns även Amanda Svensson, vd-assistent på Företagarna, för att samla upp frågor via mail och flödena i sociala medier under sändningens gång.

Svar till alla

Det stora antal frågor som kom in till sändningen var långt fler än vad experterna hade möjlighet att svara på. Men även om de som inte fick svar direkt i sändningen har chansen att få sin fråga besvarad i den live-special FAQ som nu finns tillgänglig.

Läs mer om GDPR och Företagarnas arbete.

• Brott, juridik, rättsfrågor

• regionkontor