Möt Makerspark i nya #4av5jobb-podden

Hur världen förändras när 3D-printers finns tillgängliga för allmänheten är temat i nya avsnittet av #4av5jobb-podden.

Serieentreprenörerna Gustaf Josefsson och Arthur Tchoukanov berättar om sin nystartade kreativa lekplats Makerspark i Stockholm.

- För tjugo år sedan visste vi inte att vi skulle använda datorer på det sätt vi gör idag, därför är det svårt att veta hur 3D-printing kommer att påverka våra liv, säger Gustaf Josefsson.

I en nybildad trio tillsammans med Amir Sajadi har de skapat Makerspark i stadsdelen Gamla stan. Det är en mötesplats som erbjuder 3D-produktion, butik med skyltfönster, kontorshotell och eventlokal.

- 3D-printing kommer aldrig ersätta traditionell produktion, men det skapar närhet mellan företags utveckling och produktion. Helt unika och individuella lösningar och produkter kan skapas, säger Gustaf Josefsson.

Användningsområdena för tekniken, som är en 30 år gammal idé, växer snabbt. Från att tidigare bara varit tillgängligt i industrin så finns det nu en marknad för konsumenter.

- Tanken är att du ska kunna komma till Makerspark med en idé, producera den i huset och sedan sälja den under samma tak, förklarar Gustaf Josefsson och Arthur Tchoukanov.

I tidigare avsnitt av #4av5jobb-podden har bland andra Per Holknekt, Mernosh Saatchi, Filip Hadenius, Linda Krondahl och Frida Ahlvarsson deltagit.

Lyssna till avsnittet här.

• 3d-printing
  • 3d-printer