Oceaner av plast

Varje år hamnar runt 13 miljoner ton plast i haven enligt uppgift från FNs miljöprogram UNEP. I dagsläget beräknas det flyta runt minst 150 miljoner ton plast i haven, eller 580 000 plastbitar per kvadratkilometer, samt 51 biljoner partiklar av mikroplast. Och det blir bara mer. Därför känns det bra att Forever Living ökar fokus på att skapa miljövänligare förpackningar.

Plastproduktionen har skenat sedan 1950-talet, då snabbmatskedjorna uppstod och konsumtionssamhället blev ett faktum. Plastförpackningar och konservburkar blev en stor del av vardagen på 1960- och 70-talen, då allt fler kvinnor kom ut i arbetslivet och tillbringade mindre tid i hemmet. Men det var först på 2000-talet som man på allvar började fundera över vilken påverkan all plast har på vår planet. Enligt en Sifo-undersökning 2018 anser så många som 97 % av svenskarna att plast i havet är ett problem.

En plastig planet

Idag tillverkas 9 500 kg plast varje sekund; varav 20 000 plastflaskor och 160 000 plastpåsar. Alltså per sekund. Hela 40 procent av all plastproduktion handlar om engångsförpackningar, och det är just engångsförpackningar som är bland det vanligaste skräpet i havet. Värst är det i Stilla havet – mer än 80 000 ton plast flyter omkring mellan Kalifornien och Hawaii, i ett område som är drygt tre gånger Sveriges yta.

Plast i allt?

En vanlig uppskattning är att det kommer att finnas mer plast än fisk i haven år 2050 – om inget görs. En stor oro är att ekosystemet rubbas av att plankton får i sig plastpartiklar. Plankton äts av fisk och andra marina organismer och så småningom hamnar denna plast i oss människor.

Miljövänligt alternativ

Forever Living är glada över att ett betydande steg mot ett större klimatansvar har tagits genom att den populära Aloe Vera Gel numera kommer i miljövänligare Tetra Pak. År 2017 såldes 188 miljarder Tetra Pak i världen. Ett steg i rätt riktning mot en hållbarare värld och ett nedbrytbart alternativ till plast. En kartong som Tetra Pak bryts ner 450 år snabbare i naturen än en plastflaska. Dessutom är den miljövänligare än glas att tillverka, då tunn pappkartong kräver betydligt mindre vatten och energi att framställa.

(Källa: TT/Håll Sverige Rent/Tetra Pak)

Det finns plast och plast

Visste du att Forever Livings plastpåsar är biologiskt nedbrytbara? Den smarta produktionsprocessen gör påsarna miljövänliga genom att de bryts ner till vatten om de slängs i naturen. Granulaten, som påsarna består av, försvinner helt redan efter 12 månader om de ligger utomhus med tillgång till både sol och vatten.

Nedbrytningstider i naturen:

Toalettpapper 2-4 veckor

Äppelskrutt 2 månader

Tetra pak 3 månader

Cigarettfimp 1-5 år

Plastpåse 1-20 år

Tuggummi 20-25 år

Plastmugg 50 år

Aluminiumburk 200 år

Pet-flaska 450 år

(Källor: Länsstyrelsen i Skåne, NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), Centers for Ocean Sciences Education Excellence)

Text: Ann Carrin