Försöksdjuret nominerad till Barnens Romanpris

Försöksdjuret nominerad till Barnens Romanpris

För tredje året i rad ska Barnens Romanpris i P1 delas ut. Marianne Strands Försöksdjuret är en av de nominerade.

− Försöksdjuret är en bok som får en att tänka till, säger Laura Mendez, förlagschef på LL-förlaget. Boken vågar ta diskussionen på allvar, och är dessutom en spännande lättläst berättelse. Så roligt att den är nominerad och så intressant det ska bli att lyssna på ungdomarnas samtal, tycker Laura Mendez.

- Djurförtryck är något som upptagit mig hela livet, en verklighet jag aldrig vänjer mig vid eller kan acceptera, säger författaren Marianne Strand. Marianne har tidigare skrivit manus till långfilmen Pirret och undervisar i manusskrivande. Försöksdjuret är hennes första bok.

Försöksdjuret tar upp viktiga och ständigt aktuella frågor till diskussion: Är djur mindre värda än människor? Är det rätt att bedriva forskning med djurexperiment? Finns det sammanhang där det är försvarbart? Hur ska man hantera aktionsgrupper som tar till hot och våld? Finns andra sätt att agera?

Det är sju böcker som nomineras till Barnens romanpris 2012. Priset är 30 000 kronor och går till den författare som skrivit det vinnande bidraget. Under våren diskuteras alla de nominerade bidragen av barnjuryn direkt i P1.

Försöksdjuret ges ut av LL-förlaget, en del av Centrum för lättläst som ger ut böcker, nyheter och information för människor som av olika skäl har lässvårigheter eller är otränade läsare.

Läs mer på www.lattlast.se