Kosmetikatester på djur förbjuds om ett år

Nedräkningen har börjat. Den 11 mars 2009 förbjuder EU försäljning av kosmetika och hygienprodukter som testats på djur. Vare sig produkter eller råvaror får djurtestas efter detta datum, om de ska säljas i EU. I praktiken innebär det att kosmetikatester på djur upphör i hela världen, eftersom få företag vill förlora en marknad med 450 miljoner konsumenter. Stiftelsen Forskning utan djurförsök har under mer än tjugo år gett anslag till forskare som arbetar för att ersätta kosmetikatester på djur med nya, moderna testmetoder. - Det behövdes bevis på att det går att utveckla alternativa metoder till djurtesterna, för att politikerna skulle våga fatta ett beslut om att förbjuda dem, säger Karin Gabrielson Morton, vice ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök. Redan 1992 beslöt EU för första gången att förbjuda djurtester av kosmetika och hygienprodukter, som ett svar på de intensiva protesterna mot kosmetikatester på djur. Men inom EU finns en stark och lönsam kosmetikaindustri, och för att göra denna till viljes infördes en klausul om att djurtestförbudet kunde skjutas upp om alternativa testmetoder saknades. - Det säger sig självt att kosmetikaföretagen inte var tillräckligt motiverade för att satsa de nödvändiga resurserna för att utveckla moderna, djurfria metoder om förbudet kunde skjutas upp, säger Karin Gabrielson Morton. Det krävdes ett djurtestförbud som verkligen skulle genomföras, för att tvinga kosmetikaindustrin att lägga tillräckligt med resurser på att utveckla nya testmetoder. Djurtestförbudet sköts upp två gånger, men år 2003 kom en ny ändring av EU:s kosmetikadirektiv. Nu fastställdes tre viktiga datum: den 11 september 2004 förbjöds djurtester av färdiga produkter och även av råvaror i de fall det fanns alternativa testmetoder. Den 11 mars 2009 förbjuds försäljningen av kosmetika- och hygienprodukter som djurtestats efter detta datum, eller vars råvaror djurtestats. För några testmetoder som anses särskilt svåra att ersätta (längre toxicitetstester, toxicokinetikstudier och reproduktionsstudier) tillåts dock djurtester av råvaror fram till år 2013. - Vi och många andra forskningsstiftelser som bildats av djurskyddsföreningar runt om i världen, har under de senaste 20 åren satsat mycket pengar på forskning för att visa att odlade celler har potential att användas för att testa bl.a. giftighet och ögonirritation, säger Karin Gabrielson Morton. I början av 2000-talet har resultaten börjat komma, och det ledde till att beslutsfattarna vågat stå fast vid sina beslut att införa djurtestförbud. Och det har verkligen satt fart på kosmetikaindustrin. Nu pågår enorma satsningar för att få fram nya testmetoder. - Att utveckla nya testmetoder är dyrt och mycket tidskrävande. Men de nya testerna som ersätter djurförsöken brukar visa sig vara både bättre och billigare än djurtesterna, säger Karin Gabrielson Morton. De kan dessutom användas även för att testa andra kemikalier och konsumentprodukter, även läkemedel. För mer information kontakta: Karin Gabrielson Morton Vice ordförande, Stiftelsen Forskning utan djurförsök 070-191 10 47, karin@stifud.se Cecilia Clemedson Fil dr i celltoxikologi/ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök 070-601 91 89, cecilia@stifud.se Ingrid Lindmark Presskontakt, Stiftelsen Forskning utan djurförsök 070-374 28 53, ingrid@stifud.se Mer information Hur ser tillgången till alternativ till djurtesterna ut idag? Att ett förbud införs mot djurtester innebär inte att kraven på produktsäkerhet sänks. Företagen måste fortfarande visa att produkterna är ofarliga för att de ska få säljas. Djurtestförbudet påverkar främst de företag som använder nya råvaror. För att testa nya råvaror finns idag endast ett fåtal godkända alternativa metoder till djurtesterna. Alternativen är vanligen cellmodeller, men även datormodeller liksom organ och vävnad från döda djur används. Godkända nya metoder som ersätter djurtester finns för att testa hudpenetration, hudirritation, hudkorrosivitet, akut fototoxicitet och delvis för mutagenicitet. För andra områden ser det lovande ut, även om alternativ inte helt kommer att finnas tillgängliga redan 2009: För ögonirritation finns inga formellt godkända testmetoder, men företagen använder redan etablerade tester för att detektera ämnen och produkter som ger kraftig irritation. Det som saknas är tester för mild irritation. Stiftelsen Forskning utan djurförsök ger anslag till dr Anna Forsby, Stockholms universitet för att utveckla ett sådant test. Men det kommer att ta några år till innan det är utvärderat och kan ingå i ett testbatteri (en kombination av tester) för att ersätta djurförsök. För akut toxiciet (giftighet vid hög engångsdos) finns förhoppningar om att det EU-finansierade projektet ACuteTox kan resultera i ett testbatteri som kan ersätta djurtester. Dock inte förrän tidigast 2010. Stiftelsen Forskning utan djurförsöks ordförande dr Cecilia Clemedson är vetenskapliga samordnare för ACuteTox och Stiftelsen ger anslag till dr Ada Kolman som arbetar med ett delprojekt inom projektet. Även inom allergitester sker äntligen lite framsteg. Före 2009 kommer det inte att finnas färdiga alternativ till djurtesterna, men det finns flera stora forskningsprojekt på gång, både EU-projekt som Sens-it-iv, och projekt bekostade av industrin. Stiftelsen Forskning utan djurförsök ger anslag till två allergitestprojekt i år: Per Hultman, Hälsouniversitetet, Linköping, som samarbetar med företaget Biovator för att ta fram ett test, och Malin Lindstedt, Lunds universitet, vars projekt ingår i Sens-it-iv. Det behövs fler mutagenicitetstester för att komplettera de in vitro-tester (tester i provrör) som redan är godkända. Stiftelsen forskning utan djurförsök ger anslag till ett projekt, lett av Jan Grawé, Uppsala universitet, för att utveckla ett nytt in vitro-test som, om det lyckas, har potentialen att ersätta många djurtester. För toxikokinetiska studier saknas godkända alternativ till djurtesterna, men det finns metoder som delvis kan ersätta djurtesterna t.ex. test för upptag i tarmen (med caco2-celler, metoden utvecklades delvis med stöd från Stiftelsen Forskning utan djurförsök). Metoder för att undersöka biotransformation finns och fler, bättre tester är under utveckling. De stora problemområdena där det saknas alternativ och det kommer att ta betydligt längre tid att utveckla alternativ, är: cancertester, reproduktionstoxikologi, och längre toxicitetsstudier. För cancer och reproduktion finns alternativa metoder som delvis kan ersätta djurtesterna, men det är mycket långt kvar innan djurtesterna helt kommer att överges. Kosmetikatester på djur utförs inte i Sverige, men en mycket stor del av de kosmetika- och hygienprodukter som säljs i Sverige är importerade. Djurtestade produkter säljs alltså även här i Sverige. Länkar till mer information: Mer om kosmetikatester på djur: www.stifud.se/om_djurforsok/kosmetikatester.php Företag som inte djurtestar: www.stifud.se/om_djurforsok/kosmetika_som_inte_djurtestats.php Beskrivning av djurtesterna: www.stifud.se/om_djurforsok/testmetoder.php Om alternativ till djurtesterna: www.stifud.se/ersatt_djurforsok/kemikalietestning.php