Ny studie - Sverige riskerar att gå miste om fördelar med djurförsöksfri forskning

Med djurförsöksfria metoder kan forskning inom medicin och riskbedömning av kemikalier bli mer effektiv än med djurförsök. Det gör att vi till exempel kan få fram nya läkemedel mycket snabbare än genom forskning baserad på djurförsök. En ny studie som publiceras av stiftelsen Forska Utan Djurförsök visar att Sverige missar flera möjligheter att få fart på den djurförsöksfria forskningen, trots att den kan ha stor ekonomisk betydelse för Sverige.

- Samhället har enormt mycket att vinna på att ersätta forskning som baseras på djurförsök med djurförsöksfria metoder. Men trots det ser vi att forskare som arbetar med djurförsöksfria metoder upplever sig missgynnade genom att deras forskning möts av okunskap, har svårare att få finansiering och att bli publicerad, säger Karin Gabrielson Morton, sakkunnig vid Forska Utan Djurförsök.

Den studie som Forska Utan Djurförsök publicerar idag baseras på en enkätundersökning där 51 forskare som använder djurförsöksfria metoder fått svara på frågor om sin forskning. Djurförsöksfria metoder kan vara till exempel datasimuleringar eller provrörsstudier.

Studien visar bland annat att åtta av tio forskare upplever att intresset från det omgivande samhället kring djurförsöksfria forskningsmetoder är ganska eller mycket stort. Men bara var tredje anger att lärosätesledningen har mycket eller ganska stor kunskap om djurförsöksfria metoder.

Studien visar också att en stor andel av forskarna upplever att det är svårare att få finansiering för djurförsöksfri forskning, att deras forskning inte är meriterande på lärosätena och att de har svårare att få sin forskning publicerad. Forska Utan Djurförsök föreslår att statliga forskningsfinansiärer ska avsätta mer medel till djurförsöksfri forskning och att Sverige bör sätta upp ett nationellt mål om att ersätta djurförsök inom forskning.

- Sverige kan bättre. Endast en femtedel av forskarna i vår studie anser att forskningspolitiken främjar utvecklingen och användningen av djurförsöksfria forskningsmetoder. Vi hoppas att vår nya forskningsminister Matilda Ernkrans vill sätta upp ett mål för när djurförsök inom forskning ska vara ersätta med moderna djurförsöksfria metoder, säger Karin Gabrielson Morton.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet: https://forskautandjurforsok.se/om-oss/pressrum/

För mer information kontakta

Karin Gabrielson Morton, sakkunnig, 073-864 12 43, karin@forskautandjurforsok.se
Carina Franzén, kanslichef, 073-864 19 44, carina@forskautandjurforsok.se