Rapport från seminariet "Kan dagens djurfria tester möta morgondagens krav på kosmetikatester"

Den 11 mars 2009 förbjuder EU försäljning av produkter som djurtestats, eller vars råvaror djurtestats, oavsett var i världen testerna utförts. Tre tester är undantagna förbudet, men år 2013 kommer även de att förbjudas. Förbudet kommer att införas även om alternativa metoder saknas, det bekräftades av EU:s vice-president Günter Verheugen vid ett möte i Bryssel den 5 november. Det var därför mycket intressant att nu höra vad representanter för L'Oréal och COLIPA (den europeiska branschorganisationen för kosmetikaföretag) hade att säga om hur långt de kommit i utvecklingen och användningen av alternativa testmetoder. Från COLIPA framfördes att satsningarna som görs idag på utveckling av alternativa metoder via EU-projekt och nationella organ inte räcker till. De har därför själva lagt upp ett forskningsprogram för åren 2008-2013 där de kommer att lägga sina egna resurser i första hand inom områdena hudallergi, ögonirritation, akut giftighet, långtidstoxicitet samt genotoxicitet. Vikten av samarbete med forskargrupper på universiteten och myndigheter för att snabbt få fram tillförlitliga metoder framhävdes. Den största utmaningen är enligt COLIPA att hitta metoder och strategier för riskbedömning av akut giftighet och genotoxicitet. När det gäller akut giftighet finns dock stora förhoppningar att det EU-stödda projektet ACuteTox kan förse kosmetikaindustrin med de metoder och strategier som efterfrågas. ACuteTox samordnas vetenskapligt av Cecilia Clemedson, som även är ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök. Även representanten för L'Oréal framhöll att de satsar på att bygga upp nya strategier för säkerhetsbedömning av kosmetika som helt bygger på cell- och datormodeller istället för djurförsök. L'Oréal har under många år satsat mycket stora resurser på att utveckla alternativa testmetoder. Bland annat har de utvecklat EPISKIN som nyligen godkänts som färdigvaliderad av ECVAM, EU:s center för alternativa metoder. EPISKIN är en konstgjord hud, som helt kan ersätta användning av kaniner i hudirritationstester. Matias Rauma från Karolinska institutet informerade om en ny, lovande testmetod för upptag i huden. Metoden används nu framför allt för att undersöka effekter av lösningsmedel som kan förekomma i vissa arbetsmiljöer. Om metoden ska kunna användas för kosmetikatestning krävs en ganska omfattande metodutveckling och utvärdering. Sista föredragshållaren var dr Anna Forsby, forskare i neurotoxikologi vid Stockholms universitet, som också mottog Nordiska Forskningspriset för alternativ till djurförsök i samband med seminariet. Anna Forsby berättade om en metod att testa mild ögonirritation i en cellmodell istället för i ögonen på kaniner, som hon och hennes forskargrupp håller på att utveckla. Idag finns alternativ till djurtester för att förutsäga allvarliga skador på ögon, men inga bra metoder för att detektera mild irritation, som t ex sveda. Forsbys modell bygger på odlade nervceller som utrustats med "smärtsensorer" i form av en receptor som reagerar på ämnen som svider. Metoden är snart klar för utvärdering. Frivilliga försökspersoner ska få testa om ofarliga produkter svider i ögonen, och resultatet ska jämföras med celltesterna. Om metoden fungerar kommer den att komplettera andra celltester i ett testbatteri för att få en fullständig bild av risken för att ett ämne eller en produkt orsakar ögonirritation.