Har svensk alkoholpolitik varit framgångsrik efter EU-inträdet?

Alkoholkonsumtionen har minskat något efter en topp i början av 2000-talet. Men konsumtionen i Sverige idag är fortfarande betydligt högre än vid mitten av 1990-talet. Vad beror utvecklingen på och hur framgångsrik har svensk alkoholpolitik varit efter EU-inträdet? Vilket genomslag får forskningsresultaten i de politiska beslut som fattas på området?

Den 23 oktober arrangerar FAS ett frukostseminarium där vi diskuterar hur svensk alkoholpolitik har EU-anpassats och vilka konsekvenser det fått.

I samband med frukostseminariet lanserar FAS en ny publikationsserie, Forskning i korthet. Varje nummer ska sammanfatta kunskapsläget på ett samhällsrelevant forskningsområde, i första hand för politiker, praktiker och forskare. Först ut är Alkoholforskning och politiken. Ladda gärna ner ett exemplar (pdf-fil).

Tid och plats:

23 oktober kl. 08.30-09.30. Frukost serveras från kl. 08.00
Westmanska palatset konferens, Wallingatan 2, Stockholm.

Medverkande:
Hanna Wagenius
, förbundsordförande Centerpartiets ungdomsförbund, Elin Lundgren, riksdagsledamot (S), Justitieutskottet, Sven Andreasson, läkare och alkoholexpert, Statens folkhälsoinstitut, Per-Olov Östergren, professor i socialmedicin, Lunds universitet, Mats Ramstedt, docent i sociologi och sektionschef, STAD, ett programområde inom Centrum för psykiatriforskning i Stockholm (CPF).
Moderator: Lars Wärngård, programchef FAS.