Dags boka workshop för "Vi är romer". Utställningen öppnar 21 augusti

Dags boka workshop för "Vi är romer". Utställningen öppnar 21 augusti

21 augusti 2014 öppnar utställningen ”Vi är romer – möt människorna bakom myten” på Forum för levande historia i Stockholm. Utställningen berättar om romers vardag och historia. Om 500 år av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik, och framtidshopp.

”Vi är romer” bygger på intervjuer, foton och filmer gjorda med eller av romer och har tidigare visats på Göteborgs stadsmuseum. Utställningen beskriver också vandringen från Indien till Europa, språk och kulturarv.

Här nedan bokar du pedagogledd workshop för skolan. Det går även att boka utbildning och workshop för till exempel en organisation, företag eller kommun. Utställningen visas i Stockholm  till sommaren 2015.

Utställningen ”Vi är romer” är producerad av Göteborgs stadsmuseum och utvecklad i samarbete med Forum för levande historia. Projektet bygger på ett initiativ av de romska aktivisterna Bagir Kwiek och Tereza Eriksson, journalisterna Sofia Hultqvist och Cecilia Köljing samt fotografen Maja Kristin Nylander.

Johan Perwe

Presskontakt Pressansvarig 46720703176 (ej sms)

Arbetar för demokrati och alla människors lika värde. Med lärdomar från historien. För lärare och elever.

Forum för levande historia är en ovanlig myndighet, en kunskaps- och kulturinstitution som saknar direkt motsvarighet någonstans i världen. Vårt uppdrag är att sprida kunskap och engagera.

Forum för levande historia