Birgitta Wistrand vald till Årets Fredrika

Fredrika Bremer Förbundet, som arbetar för jämställdhet i hem, yrkesliv och samhälle sedan år 1884, har utsett Birgitta Wistrand till Årets Fredrika.

Birgitta har varit Fredrika Bremer Förbundet trogen i snart ett halvt sekel och hon har lett förbundet i elva år, i två omgångar. Sedan Birgitta blev ordförande denna senaste omgång har vi fått se förbundet omvandlat till den tankesmedja och idéhem som hon länge önskat. Dialogseminarier Män ratar högre studier, seminarieserien Pappa på riktigt, kretsordförandekonferens, Maktfrukostar, Litterära salonger, Apelrydsseminarier, tidskriften Hertha i pappersform, aktioner på bolagsstämmor och debattinlägg i media är några av de saker som Birgitta åstadkommit. Hon har förmågan att läsa av samtiden, organisera, samla rätt medarbetare och – framförallt – hon är en stor igångsättare. Kombinationen av tradition och förnyelse, att se det förflutna som en tillgång och inte en börda, är något vi vill ta med oss.

– Det är viktigt att få göra stora saker! Det gäller att våga se hur det ser ut, säger Birgitta.
I år har hon visat det genom att starta kampanjen för bättre pensioner för kvinnor; Bra pension. I år var också Apelrydsseminariet Mod och jämställdhet det största och bästa hittills av de fem som varit, besöken på bolagsstämmorna rönte än större intresse med rapporten Den dolda kvoteringen i bolagsstyrelser och Apelrydsskolans verksamhet fortsätter, mycket tack vare Birgittas envetna arbete.

• årets fredrika
  • birgitta wistrand