BRA-priset till Birgitta Piper!

Fredrika Bremer Förbundet arbetar för jämställdhet i hem, yrkesliv och samhälle sedan 1884. Varje år delar vi ut ett BRA-pris till en organisation, företag eller person som visat att de stöder våra syften.

Birgitta Piper är ekonomijournalist och privatekonomisk krönikör i Sydsvenskan-koncernens tre regionala tidningar. Hon svarar även på läsarfrågor i bland annat M-Magasin och har gett ut boken ”Pengarna och livet”. Birgitta Piper tilldelas årets BRA-pris för sitt rättframma sätt att informera och vägleda kvinnor om de juridiska och ekonomiska fallgropar som vi kvinnor, av olika orsaker, lätt hamnar i.

Hennes uppriktiga, på gränsen till brutala, ärlighet bidrar också i högsta grad till att medvetandegöra oss om våra egna traditionella tankemönster. Därigenom uppnås en nästintill momentan attitydförändring och hennes välavvägda svar utgår alltid ifrån ett grundmurat jämställdhetsperspektiv.

Priset delades ut vid lanseringen av Fredrika Bremer Förbundets kampanj BRA pension på Södra Teatern i Stockholm den 9 april. Kvällen inleddes med ett samtal om pension med de oberoende ekonomiexperterna Joel Dahlberg och Birgitta Piper under ledning av Alexandra Pascalidou.

• birgitta piper
  • bra-pris