Baka pepparkakor för en angelägen sak! Arkitekturmuseet och Friends i samarbete

Baka pepparkakor för en angelägen sak! Arkitekturmuseet och Friends i samarbete

Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Trots det utsätts nästan 50 000 elever för mobbning i våra svenska skolor. Det motsvarar hela 1650 skolklasser. Vid årets Pepparkakshustävling samarbetar Arkitekturmuseet med Friends och under rubriken ”Stolthet och fördom – Baka din egen stolthet och bränn några trista fördomar!” inbjuds alla att lämna bidrag.

Med årets tävling vill museet stödja arbetet mot mobbning och utanförskap som ett viktigt led i ett socialt hållbart samhälle. För visst blir man snäll av pepparkakor? Årets tema är en central och angelägen fråga. Det handlar om rätten att vara sig själv. Att våga vara stolt över den man är och där man kommer ifrån. Det handlar om att förebygga mobbning och utanförskap. Tillsammans med Friends vill museet att pepparkaksbyggarna ska ställa sig frågan: Vad är du mest stolt över? Är det något hos dig själv eller platsen där du bor?

– Vi på Friends är glada och stolta att Arkitekturmuseet har valt ett så viktigt tema som rätten att vara sig själv för årets pepparkakstävling. Vi måste alla våga granska, utmana och vända upp och ned på de normer som vi bär med oss och inte låta dem begränsa hur vi ser på andra. Så passa på att bränna några fördomar i samband med årets pepparkaksbak, säger Jo Barker, kommunikationsansvarig på Friends.

– Pepparkakshusutställningen är en stor publikdragare och i år vill vi rikta uppmärksamhet mot en viktig och angelägen fråga i juletider. På ett väldoftande, lekfullt men ändå seriöst sätt låter vi branschen och våra yngre besökare tolka kring en viktig fråga. säger Anneli Strömberg, Publik chef.

Fakta
Alla bidrag kommer att ställas ut på Arkitekturmuseet mellan 30 november och 8 januari. De tävlande delas in i tre kategorier: Arkitekter och bagare, Upp till 12 år, Alla andra som bakar. Inlämning av tävlingsbidrag sker på Arkitekturmuseet den 25-27 november. Prisutdelningen äger rum söndagen den 11 december kl 14.00.

Detaljer om tävlingen: http://www.arkitekturmuseet.se/utstallningar/pepparkakshus-2011/

Pressbilder
Illustration och bilder 2010: http://www.arkitekturmuseet.se/pressrum/pepparkakshus-2010/

Lotta Granqvist lotta.granqvist@arkitekturmuseet, se, 073-461 83 25
Stefan Mossfeldt, stefan.mossfeldt@arkitekturmuseet.se, 08-587 270 93

Friends: Amelie Furborg, amelie.furborg@friends.se, 070-415 64 67

Juryn 2011
Jo Barker

Jo Barker, kommunikationsansvarig på Friends. Bakar pepparkakshus varje år men får kämpa hårt för att även låta sina barn ha ett finger med i degen. ”De får i alla fall sätta nonstop på taket”.

Ellinor Isaksson
Pralinmakare som älskar bakverk och choklad. Driver till vardags Chokladfabriken.

Martin Rörby
Arkitekturhistoriker och medresenär i Arkitekturens pärlor i SVT:s Gokväll tillsammans med kollegan Christoffer Barnekow.

Christoffer Barnekow
Tv-reporter, för närvarande aktuell med den löpande serien Arkitekturens pärlor i SVT:s Gokväll. Nu vid detta tillfälle också omfattande pepparkakepärlor alltid med ständige medupptäckaren Martin Rörby.

Lena Rahoult
Museichef med ett förflutet bl a som arkivchef, formgivare och utställningsproducent.

Doreen Månsson
Producent på SVT och mångfaldskonsult. Känd som programledare för Bolibompa. Nominerad som bästa programledare och bästa program i dokumentärserien om främlingsfientlighet "Välkomna nästan allihopa".