Nyhet -

Friends kommenterar det ökande internetanvändandet bland unga: "Viktigt med dialog och vuxenansvar."

Idag släppte .SE sin årliga rapport Svenskarna och Internet. Rapporten visar bland annat att Internetanvändandet fortsätter gå nedåt i åldrarna. Den största ökningen står skolbarn i låg- och mellanstadiet för, men även hälften av alla treåringar och två av fem tvååringar använder sig av Internet.

Det ökande användandet av Internet bland barn och unga ställer krav på vuxenvärlden, menar Friends som i förra veckan lyfte problematiken med nätmobbning genom en Mobbningssimulator, som nu stängts ned av Facebook.

– Det är vanligt att vuxna känner sig okunniga och oförstående inför barns och ungas nätvardag och jag vill uppmana er att våga ta ett kliv framåt! Se till att vara nyfikna, närvarande vuxna som är intresserade av de sidor era barn använder. Det handlar i grunden om sociala relationer, inte om teknik, säger Olle Cox, nätexpert på Friends.

Enligt rapporten är skolbarn i åldern 12-15 år den åldersgrupp som har tillgång till flest Internetuppkopplingar. 96 procent har tillgång till en bärbar dator och 85 procent har tillgång till en mobiluppkoppling via en smart telefon och/eller surfplatta.

– Internet suddar ut gränsen mellan skola, hem och fritid och därför måste ett nära och effektivt samarbete till mellan dessa aktörer. Internet och sociala medier innebär fantastiska möjligheter till möten och kommunikation mellan människor. Men Internet kan även vara en otrygg plats och genom att agera kan vi tillsammans göra den tryggare, säger Olle Cox.

Läs rapporten här: www.iis.se/press/pressmeddelanden/svenskarna-och-internet-2012/
Friends tips för att förebygga och agera mot nätmobbning: www.friends.se/stoppa-natmobbning