​Friends startar forskningsprojekt om sexuella trakasserier – skolor inbjuds att delta

Nyhet -

Sexuella trakasserier är sedan många år en av de vanligaste kränkningarna Friends möter i skolor, och elever berättar att trakasserierna har blivit så vanliga att få markerar eller agerar mot dem. Nu intensifierar Friends arbetet mot sexuella trakasserier genom att inleda nya forskningssamarbeten inom området, och erbjuder skolor en unik chans att delta.

Frågan om sexuella trakasserier, och de normer och strukturer som möjliggör dem, lyftes vintern 2017 upp till hela skolsveriges medvetande genom elevuppropen #tystiklassen och #räckupphanden. Från och med höstterminen 2018 har Skolverket på uppdrag av regeringen skärpt och förtydligat skolans ansvar för jämställdhetsarbetet i läroplanen.

– Det är mycket positivt och kommer innebära att frågan kommer att prioriteras högre. Friends har arbetat mot sexuella trakasserier i skolan över tio år, men fortfarande saknas kunskap om vilka arbetssätt som är mest effektiv. Normaliseringen av sexuella trakasserier gör också att det ofta är svårt för skolan att få en bild av hur dessa trakasserier tar sig uttryck i skolmiljön, säger Jacob Flärdh Aspegren, chef forskning- och utveckling Friends.

Utvecklingsarbetet, som utförts i samarbete med universitet i Sverige och utomlands, kommer att ta fram ytterligare stöd till skolor för att motverka sexuella trakasserier.

Kartläggning i samarbete med Mittuniversitetet
Friends utvecklar nya och mer precisa kartläggningsverktyg för att skolor i Sverige ska kunna analysera förekomst, uttryck och vad som upprätthåller sexuella trakasserier på den aktuella skolan. Utvecklingen av kartläggningsverktygen sker tillsammans med forskare på Mittuniversitetet och kommer att finnas tillgängligt för skolor att beställa från höstterminen 2018.

Forskningsprojekt tillsammans med Dublin City University
Tillsammans med Dublin City University på Irland har Friends startat ett treårigt projekt med syfte att mäta förekomster av sexuella trakasserier, analysera olika arbetssätt samt ta fram åtgärder för att minska och förebygga såväl sexuella trakasserier som sexuell utpressning. Projektet finansieras av Irish Research Council och sker, förutom via DCU och Friends, också i partnerskap med FN:s avdelning för information och kommunikationsteknologi (ITU).

Vill du och din skola ta del av Friends och Mittuniversitetets kartläggningsverktyg, eller delta i det förebyggande forskningsprojektet? Tveka inte att höra av dig!

Läs mer om våra övriga forskningsprojekt:

Kontakt:
Magnus Loftsson, Forskningssamordnare Friends