SF Bio blir nationell sponsor till Friends

Friends har inlett ett samarbete med SF Bio som blir nationell sponsor. SF och Friends kommer att samarbeta för att minska mobbningen bland barn och unga, och där blir biografen en viktig arena för att nå ut med budskapet.

SF bio har 34 biografer runt om i landet samt 1200 anställda varav många är unga medarbetare med skoltiden inte allt för långt bort. Många av biobesökarna är också ungdomar som går på bio tillsammans och möjligheten att nå ut till denna viktiga målgrupp är en av anledningarna till att SF bio har valt att engagera sig i kampen mot mobbning.

- Vi är glada att kunna stödja en organisation som ligger oss nära värdemässigt och som vänder sig till en målgrupp som vi lätt kan nå. Det är också en organisation vars budskap alla kan förstå och ställa upp på. Friends och SF Bio passar bra ihop! Vi arbetar båda för att erbjuda en miljö fri från utanförskap och där man kan göra roliga saker tillsammans, säger Maria Skoglund, VD på SF Bio.

Samarbetet innebär bl a att SF Bio kommer att upplåta reklamplats på bio, skänka en del av panten från insamlingen via Returpack, samt att samarbeta i en del riktade kampanjer med olika kioskerbjudanden.

- Skolan ska vara en trygg plats för alla men trots det är 60 000 barn utsatta för mobbning i Sverige. Vi vet att det går att skapa förändring och vi ser det varje dag när vi utbildar i skolor runt om i landet. Det är tillsammans vi skapar förändring och därför är vi otroligt glada att samarbeta med SF bio som redan idag för hundratusentals barn och vuxna samman, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare Friends.

För mer info kontakta,
Johanna Wilkens, PR-ansvarig