Årets Friendsstipendiater prisas för sitt arbete mot mobbning

Årets Friendsstipendiater prisas för sitt arbete mot mobbning

På det årliga evenemanget ”Friends på Skansen” delades igår stipendier ut till skolor som gjort ett särskilt bra arbete i att engagera och inspirera lärare och elever i kampen mot mobbning. Tre skolor belönades för Årets Friendsprestation 2012 och får därmed 25 000 kr vardera för sina insatser.

Vinnare av Årets Friendsprestation 2012 är:
Kategori F-6: Parkskolan i Vara
Kategori 7-9: Björknässkolan, Saltsjö Boo i Nacka
Kategori Gymnasiet: IT-gymnasiet i Uppsala

För åttonde året i rad anordnades Friends på Skansen för att elever och skolpersonal ska få möjlighet att träffa andra engagerade och inspireras i sitt arbete mot mobbning. Under eventet delar Friends och Swedbank varje år ut stipendier till tre skolor i landet.

– Årets tre stipendiater har kommit långt i sitt trygghetsarbete. Gemensamt är att samtliga skolor arbetar långsiktigt och inkluderande och de har därmed skapat goda förutsättningar för att nå en trygg och jämlik skola. Nu hoppas vi att årets pristagare kan inspirera fler skolor i deras arbete, säger Camilla Tuneberg, chef för utbildning på Friends.

– Det är väldigt glädjande att vi på det här sättet kan uppmärksamma skolornas gedigna arbete mot mobbning. Friends vision om att skapa ett samhälle där barn får växa upp i trygghet och jämlikhet är något som Swedbank till fullo stödjer. Genom vårt långsiktiga samarbete med Friends vill vi ta vår del av ansvaret, säger Catrin Fransson, chef för Svensk Bankrörelse på Swedbank.

Priset instiftades 2005 av Friends i samarbete med Swedbank. I juryn sitter representanter från Friends och Swedbank. Prispengarna ska användas till att ytterligare förstärka skolans trygghetsarbete.

Se bilaga för motivering till vinnarna i respektive kategori av Årets Friendsprestation 2012.

För ytterligare information:
Catrin Fransson, chef Svensk Bankrörelse, Swedbank, tfn: 08-585 922 42
Emma Bergfeldt, presskontakt, Swedbank, tfn: 070-203 49 99
Amelie Furborg, pressansvarig Friends, tfn: 070-415 64 67

Regioner

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.