Friends auktionerar ut Sveriges schysstaste bil

Friends auktionerar ut Sveriges schysstaste bil

I höstas tog Friends hem segern och vann en bil i Toyotas Facebook-kampanj ”Av barn, för barn”. Nu auktioneras Sveriges schysstaste bil ut på Tradera.

Toyota genomförde hösten 2011 Facebook-kampanjen ”Av barn, för barn” som nu har lett fram till ett treårigt nationellt samarbete mellan Friends och Toyota. I kampanjen fick ett antal barn i åldrarna 6-11 år med färg dekorera en ny Toyota Auris hybrid på temat framtid. En omröstning på Facebook genomfördes där den färdigdekorerade, och mycket färgglada, bilen skulle skänkas till en av tre namngivna organisationer som arbetar för barn.

Flest röster fick Friends som därmed blev ägare av Sveriges schysstaste bil. Eftersom Toyota som ny nationell sponsor kommer att förse Friends regionkontor med tre leasingbilar auktioneras kampanjbilen, som är tvättad och numera vit, nu ut till högstbjudande. Auktionen startar på Tradera idag den 14 maj och pågår till den 24 maj.

– Bilen är värderad att säljas för mellan 160 000 och 200 000 kronor. För den summan kan Friends utbilda cirka 2000 elever och pedagoger, vilket motsvarar 400 Toyota Auris Hybrid fyllda med trygga barn. Som förare av Sveriges schysstaste bil visar du att du på allvar stödjer kampen mot mobbning, säger Andreas Drufva, chef Marknad och Kommunikation på Friends.

För mer information, vänligen kontakta:
Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, pr@toyota.se, 08-706 71 00
Amelie Furborg, pressansvarig, amelie.furborg@friends.se, 070-415 64 67

Fakta om bilen
Märke: Toyota
Modell: Auris Hybrid, utrustningsnivå Plus
Utropspris: 160.000 kr inkl. moms
Tillverkningsår: 2011
Mätarställning: 280 km / 28 mil
Motor: 1,8 liter hybrid el/bensin
Växellåda: Automat
Bränsle: Hybrid el/bensin
Kaross: Halvkombi
Färg: Pärlemovit
Exempel på utrustning (Plus): Automatisk AC, CD-radio 6 högtalare, USB-uttag, AUX-ingång, 15’’ lättmetallfälgar, dimljus fram, fjärrstyrt centrallås, nyckelfritt tändningssystem med startknapp, spoiler, elfönsterhissar fram och bak, höj- och sänkbar förarstol, tygklädsel.
Säkerhet: Antisladd, antispinn, ABS med EBD och BA, framstolar med inbyggt whiplashskydd, 9 krockkuddar. 5 stjärnor i EuroNCAPs test.
Bränsleförbrukning: 0,38 l/mil
CO2-utsläpp: 89 g/km

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.