Friends lanserar webbutbildning för vårdnadshavare

Friends lanserar webbutbildning för vårdnadshavare

För att effektivt kunna förebygga mobbning är det viktigt att alla vuxna är delaktiga. För att ge föräldrar bättre verktyg att vara med i arbetet mot mobbning lanseras nu en interaktiv e-utbildning, en så kallad e-simulering.

I alla de utbildningar Friends håller runt om i Sverige är vårdnadshavare de absolut svåraste att nå. Därför har Friends tagit fram en e-simulering som vårdnadshavare kan gå till när det passar dem.

Alla vuxna omkring barnen spelar en viktig roll i att förebygga mobbning och ju fler vårdnadshavare med kunskap det finns, desto bättre chanser att förebygga mobbning och diskriminering, säger Olle Cox, ansvarig för Friends digitala arbete.

Många vårdnadshavare brottas med hur de ska hantera frågor om mobbning och kränkning, såväl i termer av hur man kan samtala och stödja barn och unga, som i termer av vilka rättigheter och skyldigheter som finns för vårdnadshavare, skolor och andra aktörer. Det visar inte minst vår rådgivningstjänst dit många vårdnadshavare hör av sig.

– Syftet med utbildningen är att ge vårdnadshavare bättre möjligheter att ge stöd åt sina barn. Vi har genom vår rådgivningsverksamhet samlat på oss väldigt mycket erfarenhet om vilken typ av frågor vårdnadshavare efterfrågar och de erfarenheterna gör vi nu lättillgängliga för alla, säger Olle Cox.

Innehållet i simuleringen syftar till att ge fler vuxna verktyg att ta tillvara barns och ungas rätt till trygghet och jämlikhet. E-simuleringen bygger på de vanligaste frågorna Friends rådgivning får från vårdnadshavare över hela Sverige och erbjuder kunskap kring de lagar som reglerar barns och ungas rätt till trygghet i skolan.

Vårdnadshavarutbildningen har tagits fram i samarbete med företaget Intermezzon. Nour el-Refai har röstsatt utbildningen.

Här kan du nå e-simuleringen.