Friends nya julkampanj sätter ord på verkligheten

Friends nya julkampanj sätter ord på verkligheten

”Kärlek börjar med bråk”. ”De är bara avundsjuka på dig”. ”De puttas bara för att de är kära i dig”. I Stiftelsen Friends nya julkampanj riktas ljuset mot vuxnas sätt att bemöta bland annat sexuella övergrepp, misshandel och hot mot barn. Kampanjen vill påvisa att beteenden som skulle vara fullständigt oacceptabla mot vuxna förminskas så fort det rör barn.

- Vi vuxna har en förmåga att inte ta barns upplevelser och känslor på allvar. Inte för att vi inte bryr oss, men på grund av saker som okunskap, osäkerhet eller tidsbrist.Barn utsätts dagligen för hot, misshandel, kränkningar och övergrepp, det måste vi prata om och framförallt måste vi börja beskriva barns utsatthet på samma sätt som vi beskriver vuxnas, säger Malin Duintjer, Insamlingschef på Friends.

Kampanjen lyfter ut klassiska citat som de flesta av oss hört, eller till och med sagt någon gång under vår livstid, och sätter sedan ord på vad dessa uttalanden egentligen betyder. Målet med julkampanjen är att uppmuntra människor att swisha en microdonation på 24 kronor till 900 5273 innan den 24 december och genom den julifierade summan visa att vi tillsammans tar mobbning på allvar.

Kampanjen kommer bl.a. att synas i tunnelbana och på stan i Stockholm, stortavlor i Norrland, på affischer i Göteborg och Malmö samt i sociala medier.

Kampanjen är framtagen av byrån RIVER i samarbete med stiftelsen Friends.

Se filmer och bilder i bifogad resurslänk.

Arbetsgrupp RIVER

Art Director: Janna Norberg

Copywriter: Malin Evrenos

Creative Content Producer: Joakim Falk

Social Media Strategist: Fanny Lövenheim

Social Media Manager: Christina Berthelsen

Final Art: Tim Kinnander

Senior Art Director: Sebastien Ravier-Bollard

Projektledare: Johanna Borgström

Creative Director: Jessica W Sandberg

Arbetsgrupp FRIENDS

Ansvarig privat insamling: Amel Karlsson

Insamlingschef: Malin Duintjer

För mer info kontakta
Elin Jäderström, pressansvarig Friends
Tel: 070 725 54 33 Mail: elin.jaderstrom@friends.se.