Friends på export till Colorado – med hjälp av Gabriel Landeskog

I  går lanserade Friends sitt första kontor utanför Sverige, i Denver USA. Huvudtalare var Gabriel Landeskog, lagkapten för Colorado Avalanche och ambassadör för Friends.

– Det gläder mig mycket att den organisation som jag brinner för och som jag är ambassadör för nu finns etablerad i båda mina hemländer. Jag är väldigt stolt över att vara en del av det arbete Friends bedriver för att förhindra mobbning, säger Gabriel Landeskog.

– Mobbning är ett globalt problem och vi måste samarbeta internationellt för att nå bästa resultat. Vi för målmedvetet ut de forskningsbaserade metoder vi utvecklat i Sverige, samtidigt som vi genom samarbeten vill inhämta mer kunskap från det internationella forskningsfältet. Vårt kontor i Denver är en viktig del av vår internationella satsning, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare för Friends.

Arbetet för Friends kontor i Denver har rivstartat. Redan nu har samarbete inletts med Colorado Amateur Hockey Assosiation, CAHA, som har 35 anslutna klubbar. Planen är att söka samarbete med fler idrottsklubbar och skolor i delstaten.

– Vi ser ett allt större intresse från andra länder för det vi gör för att förebygga mobbning. Vår plan är att fortsätta vår internationella expansion, säger Lars Arrhenius.

I nära 20 år har Friends kämpat mot mobbning. Genom ett målmedvetet arbete med att utveckla metoder och ett nära samarbete med forskningsvärlden har organisationen etablerat sig som den ledande aktören för att förebygga mobbning i Sverige. Nu tas det första steget för att etablera Friends som en internationell aktör. www.friendscolorado.com

För intervju med Lars Arrhenius, kontakta Anders Gustafsson, pressansvarig: 070-725 54 13.