Friends tips för en Alla hjärtans dag för alla

Friends tips för en Alla hjärtans dag för alla

I samband med Alla hjärtans dag är det viktigt att alla barn och unga känner sig sedda och omtyckta. Aktiviteter som rosutdelningar i klassrummen gör det extra tydligt vilka som är ensamma och vilka som har många kompisar. Friends vill därför uppmuntra skolor att jobba med aktiviteter som inkluderar alla barn istället för bara vissa.

Alla hjärtans dag uppmärksammas av många skolor genom tex rosutdelningar, kort eller presenter. Istället för aktiviteter som tenderar att lyfta ut vissa barn som mer eller mindre populära vill Friends uppmuntra skolor att jobba med aktiviteter som uppmärksammar alla.

– För de barn som inte har några vänner är det väldigt jobbigt att sitta och se på när andra får rosor eller kort men inte de själva. Vi ser massor av fina exempel runt om i landet på skolor som skapar aktiviteter där alla barn får lika mycket uppmärksamhet, och det är sådant vi vill uppmuntra. Alla hjärtans dag ska vara en dag för alla, säger Mats Olsson, rådgivare på Friends.

Friends tips till skolor på Alla hjärtans dag:
1. Låt eleverna i klassen göra kort med snälla budskap på, sedan får alla dra varsitt kort. På så sätt får alla barn ett fint kort.
2. Arrangera en aktivitetsdag med samarbetsövningar, lekar och roliga aktiviteter för alla på skolan – gärna på tema vänskap.
3. Dela ut godishjärtan (eller frukt) till alla i klassen.
4. Se en film om vänskap* tillsammans i klassrummet eller aulan.
5. Ha öppen dörr till personalrummet och välkomna elever in.

… och kom ihåg att prata ihop er på skolan så inte vissa klasser firar Alla hjärtans dag och andra inte.

* Några filmer som Friends rekommenderar är: Åk 1-3: Victor & Josefine Åk 4-9: Skicka vidare Åk 7-9 & gymnasiet: En oväntad vänskap

För mer info kontakta,
Johanna Wilkens, pressansvarig Friends