Friends utser Dialy Mory Diabaté, ”Dallas”, till Årets Idrottsförebild

Friends utser Dialy Mory Diabaté, ”Dallas”, till Årets Idrottsförebild

I över 40 år har Dialy Mory Diabaté, mer känd som Dallas, engagerat sig inom ungdomsidrotten. Under åren som boxningstränare har han hjälpt många utsatta barn och unga att hitta en plats i samhället. Nu utnämner stiftelsen Friends Dialy Mory Diabaté till Årets Idrottsförebild 2012.

Idrottsrörelsen i Sverige spelar vid sidan om skolan en viktig roll för barns utveckling och kan fungera som en mötesplats över sociala och kulturella gränser. En person som omsatt det i praktiken är Dialy Mory Diabaté, mer känd som Dallas. Som fritidsledare i Rosengård och tränare i Malmö Boxningsklubb har han sedan 70-talet framgångsrikt arbetat med ungdomar och inspirerat andra att genom idrotten jobba för trygghet och jämlikhet.

Vid evenemanget Friends på Skansen idag utses ”Dallas” till Årets Idrottsförebild 2012 vid en prisceremoni kl. 13.00.

– Dallas är en förebild i ordets rätta bemärkelse. Efter förra årets debatter om övergrepp och kränkningar inom idrotten är vi glada att få lyfta fram ett riktigt gott exempel när det gäller ledarskap inom idrotten. Nu hoppas vi att fler kan inspireras av Dallas engagemang och av hans sätt att skapa delaktighet, förståelse och respekt för andra, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends

Årets Idrottsförebild ska lyfta fram en person som genom sina handlingar skapat förutsättningar för en trygg och jämlik idrottsrörelse. Stipendiet är värt 15 000 kronor och ska användas för att stärka barns och ungas självkänsla inom ungdomsidrott. Årets idrottsförebild är en del av satsningen Trygg Idrott, ett Friends-projekt som finansieras av PostkodLotteriet, Swedbank och Karl-Johan Persson. Förra årets pristagare var Anton Hysén.

Dialy Mory Diabaté är född den 27 augusti 1942 i Senegal och kom till Sverige 1964. Han är ordförande och tränare i Malmö Boxningsklubb.

Juryns motivering lyder:
”Boxningstränaren Dialy Mory Diabaté, mer känd som Dallas, har i över 40 år varit en förebild och inspirationskälla för barn och unga. Genom sitt engagemang har han visat att idrotten är en fantastisk arena för integration, och han har hjälpt många utsatta barn och unga i Rosengård att hitta sin plats i samhället. Hos Dallas är alla unika och får synas och det har gjort att han skapat ett förtroende bland unga, men även inspirerat andra idrottsledare att kämpa för allas lika värde. Dallas lever efter mottot att var man har ett intresse att göra samhället vi lever i till en bättre plats.”

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.