Succén är tillbaka- öppna en lucka och bli lite snällare

Succén är tillbaka- öppna en lucka och bli lite snällare

En liten handling kan göra stor skillnad. Därför har Friends för andra året i rad tagit fram Snällkalendern som uppmanar alla att göra en snäll handling varje dag fram till jul. Snällkalendern 2016 blev en succé och fick ett stort genomslag bland skolor, förskolor och privatpersoner runt om i landet.

Snällkalendern är en annorlunda julkalender som uppmanar till att ge istället för att få. Varje dag får användaren ett snällt uppdrag som blir gradvis svårare. “Säg hej till någon du inte brukar hälsa på” och “Gör någon du inte känner en tjänst” är exempel som döljer sig bakom luckorna.

- Jag hoppas att vi genom snällkalendern kan bidra till ett varmare samhällsklimat där fler känner sig sedda. Idag är 60 000 barn i Sverige utsatta för mobbning. Just under julen känner sig många barn och vuxna också extra ensamma, säger Per Leander generalsekreterare på Friends.

Bakom idén står 24-åriga kreatören Didrik Persson och 23-åriga designern Nikki Schmidt som i samarbete med Friends har tagit fram kalendern.

- Vi har alltid tyckt att Friends arbete mot mobbning är väldigt viktigt. Med Snällkalendern som ett hjälpsamt verktyg vill vi skapa en våg av snällhet som bidrar till att alla känner sig inkluderade. Tillsammans kan vi göra december till årets snällaste månad, säger Didrik Persson.

Kalendern finns att köpa på www.snallkalendern.se och i samtliga Coop-butiker över hela Sverige för 59 kronor. Allt överskott går till Friends arbete med att motverka mobbning bland barn och unga i skolor, förskolor och idrottsföreningar.

Friends tipsar: Så kan du sprida snällhet i jul

1. Säg hej till någon du inte brukar hälsa på
2. Visa omtanke genom att lyssna