Två av tre unga tjejer har känt sig utanför på Alla hjärtans dag

För många av Sveriges unga är Alla hjärtans dag en av årets jobbigaste dagar. Friends rikstäckande undersökning visar att två av tre tjejer i åldrarna 14-22 har känt sig utanför på Alla hjärtans dag. Det gäller även för mer än hälften av killarna i samma ålder. Friends manar till extra omtanke på Alla hjärtans dag, och att man tänker på att inkludera alla.

Problem med mobbning och andra kränkningar på skolor förekommer alla dagar, året runt. Men med blommor, kort och presenter på Alla hjärtans dag blir det extra tydligt vilka som är ensamma och utfrysta och vilka som är populära och har många kompisar. Därför är Alla hjärtans dag en extra tuff dag för de som redan har det svårt.

- Det är synd att en dag som egentligen står för något gott, är jobbig för så många. Det vill vi på Friends ändra på. Vi uppmanar alla att göra Alla hjärtans dag till en dag för vänskap och gemenskap. Det finns många alternativa sätt att fira. Man kan till exempel ge alla elever blommor eller hjärtan, eller använda dagen till att prata om vänskap, säger Katarina Rosenqvist, verksamhetschef på Friends.

Några som har valt att satsa lite extra på Alla hjärtans dag är Thomasgymnasiet i Strängnäs. Här kommer man att hålla en temadag där frågor om kärlek, vänskap, relationer och likabehandling ligger i fokus.

- Vår utgångspunkt är att arbeta för att alla ska känna samhörighet. Under dagen hålls en rad aktiviteter där många är initierade av Friendseleverna själva. Det blir bland annat filmvisning, föreläsning, teater och fotoutställning. Det viktigaste är att alla känner sig delaktiga – elever som personal. Det tycker vi är en dag i Friends anda, säger Eva Nordin, biträdande rektor på Thomasgymnasiet.

Friends rikstäckande undersökning visar att 60 procent av Sveriges unga har känt sig utanför på Alla hjärtans dag. Undersökningen visar även att tjejer känner sig mer utsatta än killar. 67 procent av tjejerna uppger att de har känt sig utanför på Alla hjärtans dag, att jämföra med 53 procent av killarna.

Om undersökningen
1041 personer i åldrarna 14-22, spridda geografiskt i landet, fick frågan om de någonsin känt sig utanför på Alla hjärtans dag. Undersökningen genomfördes genom en webbaserad enkät under vecka 4 av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Friends.

Friends tips till skolor på Alla hjärtans dag

• Alla på skolan, både elever och personal, gör ett Alla hjärtans dag-kort och sedan får alla dra ett kort var.
  • Ha en aktivitetsdag med samarbetsövningar, lekar och roliga aktiviteter för alla på skolan - gärna på tema vänskap.
  • Dela ut godishjärtan till alla på skolan.
  • Sätt upp hjärtan med fina ord och vänskapsbudskap runtom på skolan, riktat till alla.
  • Tänk lite extra på att ge alla omkring dig, barn som vuxen, någon form av positiv uppmärksamhet under dagen, om så bara ett leende!
  • Skicka Goda ord via Friends sajt www.friends.se/godaord

För mer information, vänligen kontakta:
Marie Svanerudh, marie.svanerudh@friends.se, 072-749 38 67 eller 08-545 519 90

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.