Vanligt med kränkningar av unga inom idrotten

Vanligt med kränkningar av unga inom idrotten

Vart fjärde barn som är aktivt i en idrottsförening har blivit kränkt av en lagkamrat. Mest utsatta är pojkar inom lagsporter där 40 procent har blivit kränkta. Det visar en riksrepresentativ undersökning genomförd av SIFO på uppdrag av stiftelsen Friends. Studien visar att kränkningarna minskar och att barnen trivs bättre i de föreningar där man aktivt pratar om trygghetsfrågor.

I studien har 1100 barn i åldern 9-15 år svarat på frågor om hur de trivs i sin förening. Undersökningen visar att 26 procent har blivit kränkta av andra barn i träningsgruppen och tio procent av en tränare eller ledare. Kränkningar är dubbelt så vanliga inom lagsporter som individuella sporter.

- Det går inte att blunda för de här siffrorna. För idrotten som vill behålla så många som möjligt så länge som möjligt är det viktigt att kunskapen om hur man skapar en trygg idrott ökar, säger Lars Arrhenius, Generalsekreterare Friends.

Pojkar inom lagsporter mest utsatta
Det är vanligare att pojkar blir utsatta för kränkningar (33 %) än att flickor blir det (18 %). Hos pojkar aktiva inom lagsporter har 40 procent råkat ut för kränkningar från lagkamrater. Den vanligaste sortens kränkningar är taskiga kommentarer, men även fysiska kränkningar som slag och knuffar förekommer.

- Anledningarna till detta är troligen flera, men det kan tex ha att göra med att en viss typ av jargong är vanligare bland killar, säger Lars Arrhenius.

Faktorer som minskar kränkningar
Hos de föreningar som jobbar med trygghetsfrågor genom att tex prata om vikten av att vara en bra lagkamrat minskar de upprepade kränkningarna med sju procent.

- Barnen trivs bättre i laget och kränkningarna minskar vilket är goda förutsättningar för att vilja fortsätta idrotta. Idrotten är fantastisk på många sätt men vi måste ställa samma krav på idrotten som på andra arenor där barn och unga umgås, säger Lars Arrhenius.

Hela undersökningen finns här: http://www.mynewsdesk.com/se/friends/documents/friends-sifo-kraenkningar-av-barn-och-unga-inom-idrotten-32355

För mer information och frågor,
Johanna Wilkens, pressansvarig Friends
Tel: 070 725 54 13 Mail: johanna.wilkens@friends.se

Om undersökningen: 1100 barn i åldern 9-15 år har svarat på frågor om kränkningar inom idrotten. Urvalet utgör ett riksrepresentativt snitt för unga i åldern 9-15 år som är aktiva i en förening. Undersökningen genomfördes juni 2013 av SIFO på uppdrag av Stiftelsen Friends.

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och unga växer upp i trygghet och jämlikhet. www.friends.se