Vanligt med kränkningar i skolan enligt Friendsrapporten 2014

Vanligt med kränkningar i skolan enligt Friendsrapporten 2014

Var femte tjej på högstadiet har blivit utsatt för sexuella trakasserier enligt Friendsrapporten 2014 som släpps idag. Unga tjejer är överlag mer utsatta för kränkningar och känner sig mer otrygga i skolan än killar. Rapporten visar även att vart femte barn på mellan och högstadiet har blivit utsatta för kränkningar av en annan elev i skolan det senaste året.

Nästa vecka är det skolstart och i samband med det släpper Friends sin årliga rapport om mobbning och kränkningar i svenska skolor. Friendsrapporten 2014 innehåller svar från 12 766 barn och visar att vart femte barn har blivit utsatt för kränkningar av en annan elev det senaste året. Mobbning, dvs upprepade kränkningar, är vanligast på mellanstadiet där 11 procent utsatts vid flera tillfällen det senaste året.

-  Vi skulle aldrig acceptera de här siffrorna om det handlade om en arbetsplats för vuxna. Mobbning och kränkningar får förödande konsekvenser både i form av psykisk ohälsa och avhopp från skolan. Det görs inte tillräckligt i frågan och vi efterlyser bland annat en stärkt elevhälsa och obligatorisk utbildning på lärarprogrammet om mobbning, säger Lars Arrhenius, Generalsekreterare Friends.

Sexuella trakasserier vanligt på högstadiet
Årets rapport undersöker för första gången problemen med sexuella trakasserier i skolor. Den här sortens kränkningar är vanligast på högstadiet där var femte tjej, dubbelt så många som bland pojkarna, har varit med om sexuella trakasserier. I fritextsvaren berättar unga tex att andra elever tafsar på dem och sedan ”skämtar bort det”.

-  Det får aldrig vara okej att tafsa på någon och sedan försöka rättfärdiga det som ett skämt. Sexuella trakasserier och kränkningar är inget skämt utan de förstör liv. Vår erfarenhet är att sexuella trakasserier i vissa fall blir ett normaliserat beteende och det bekräftas av rapporten såväl som fritextsvaren, säger Lars Arrhenius.

Fler fakta från rapporten:

-  84 % säger att de trivs i skolan
-  8 % har blivit kränkta av en vuxen i skolan
-  Toaletter följt av omklädningsrum och korridorer är skolans otryggaste platser
-  20 % av kränkningarna handlar om etnicitet
-  13 % av kränkningarna på högstadiet handlar om sexuell läggning

Läs hela Friendsrapporten här: www.friends.se/friendsrapporten

För mer info vänligen kontakta,
Johanna Wilkens, Pressansvarig
Tel: 070 725 54 13 Mail: johanna.wilkens@friends.se

Om Friendsrapporten: Friendsrapporten är baserad på data från Friends kartläggningstjänst i skolor där 12 766 barn i årskurs 3-9 har svarat på frågor om mobbning och kränkningar.  Datainsamlingen har gjorts mellan 1 augusti 2013 och 1 juni 2014. Mer info om kartläggningen och hur rapporten tagits fram finns på sida 3 i Friendsrapporten.