Riksförbundet FUB:s ordförande representerar Handikappförbunden i FN:s generalförsamling

Nyhet   •   Jun 09, 2014 16:52 CEST

Thomas Jansson, förbundsordförande för Riksförbundet FUB, har åkt till New York för att delta i möte om FN- konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar.

FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningantogs av FN:s generalförsamling den 13 december 2006. Den trädde i kraft den 3 maj 2008. I artikel 40 i konventionen föreskrivs att "Konventionsstaterna ska mötas regelbundet i en konventionsstatskonferenser för att behandla frågor som gäller tillämpningen av denna konvention." Sedan 2008 har sex möten med konventionsstaterna genomförts i Förenta nationernas högkvarter i New York.

Den 7:e mötet hålls i FN:s högkvarter 10-12 juni 2014.

Frågor som kommer att diskuteras är:

Införlivandet av konventionens bestämmelser. Ungdomar med funktionshinder och nationellt genomförande och övervakning av efterlevnaden av konventionen.