FUB fick 10 miljoner från Postkodlotteriet

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2015 16:16 CET

FUB fick 10 miljoner från Postkodlotteriet

PostkodLotteriet delar i år ut totalt 1,18 miljarder kronor, fördelat på 53 förmånstagare. Det är PostkodLotteriets dryga en miljon lottköpare som möjliggör utdelningen. De pengar som delades ut på onsdagen är basstödet från PostkodLotteriet.

FUB har de senaste åren även fått pengar som varit öronmärkta för speciella projekt. Ett av dessa projekt är Come Together. Detta projekt ska nu vidareutvecklas och breddas och 5 av de 10 miljonerna ska gå till projektet.

-FUB gör en viktig insats för att alla med utvecklingsstörning ska inkluderas i samhället på lika villkor. Vi är glada över att kunna bidra till det arbetet, säger Cecilia Bergendahl, vice vd Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

- Postkodpengarna kommer att göra stor skillnad för våra medlemmar och vår verksamhet. Vi kan fortsätta att utveckla och stärka FUB vilket gör att våra medlemmar kommer att kunna få det bättre i framtiden. Vi kan också  fortsätta att göra skillnad genom Come Together för barn med utvecklingsstörning i bland annat Rwanda och Tanzania tack vare stödet från Postkodlotteriet, säger Thomas Jansson, förbundsordförande Riksförbundet FUB.

För tillfället så befinner sig Come Together ambassadörerna I Tanzania men de gjorde en tackfilm till lottköparna innan de åkte. Se den här.

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB står för Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Vi är drygt 27 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.