Styrelsen för nybildade FUB Vindeln, från vänster till höger: Tommy, Irene, Lena-Stina, Anna-Lena, Ulrica och ordförande John-Erik. Daniel saknas på bilden.

FUB Vindeln har bildats för att göra skillnad

Torsdagen den 28 februari bildades en ny FUB-förening i Vindeln. Bakom initiativet står en grupp föräldrar som har anknytning till personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tillsammans hoppas de kunna göra skillnad för personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga i Vindeln.

Som nyvald ordförande är John-Erik Närvä nöjd med att föreningen bildats och han ser dess potential. Framöver vill kommunen också föra dialog och samverka med FUB Vindeln, något som den nyvalda ordföranden ser positivt på.

– Vi har en bra uppslutning och FUB Vindeln har stora möjligheter att lyckas. Att kommunen värdesätter kunskapen i vår nya förening är ett tecken på det. På sikt hoppas vi att det banar väg för både gruppbostäder och korttidsboenden för unga vuxna i Vindeln, säger John-Erik Närvä, nyvald ordförande i FUB Vindeln.

Föreningen kommer framförallt fokusera på att gruppbostäder ska öppnas i Vindelns kommun för unga vuxna. På sikt kommer föreningen också arbeta för att unga vuxna ska få tillgång till korttidsboenden. FUB Vindeln ser vikten av detta eftersom att det idag inte finns liknande verksamheter i kommunen. Att framöver anordna aktiviteter för föreningens målgrupp är ett annat område som står föreningens medlemmar varmt om hjärtat.

Frågor om FUB Vindeln kan gärna ställas till John-Erik Närvä, ordförande i FUB Vindeln, jenarva@gmail.com, 070 307 99 00.

Regioner

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB står för Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Vi är drygt 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.

Attila Fabian

föreningsutvecklare 08-508 866 58